Sprawdź się
Postój [fragment]Koń ciągnie wóz: butla Dzieci piją i krzyczą
mleko przelewa się w dzbankach kiedy je niosą kobiety
O piękna panno przyjechałem bryczką
i dzień oślepił mię i jestem ślepyO beczkę soli zawadziłem idąc
uchyl zazdrostek bo róże zwiędną
Twe dłonie bielsze są niż albatros
ale nocą ciemnoRamię zanurzam w twój cień po obojczyk
dymię ptakami jak ptaki z krzaku
nie bądź‑że chłodna jak ojczym
widziałem cię szóstą w zodiaku[...]
Na rzeceNa rzece rzec ce na cerze mrze
pluski na bluzki wizgi
w dalekie lekkie dale że
poniosło wiosłobryzgio trafy tarów żyrafy raf
ren cerę chore o ręce
na stawie ta wie na pawie staw
o trące tren terencena fale fal len na leny lin
nieczułem czołem czułem
od doli dolin do Lido lin
zaniosło wiosła mułem
Wyjaśnij w 4‑5 zdaniach, jaki jest wpływ typografii na warstwę znaczeń w wierszu Tytusa Czyżewskiego Hymn do maszyny mego ciała.
Wiersz Stanisława Młodożeńca Moskwa traktuje o rozterkach podmiotu lirycznego, który nie wie, czy powinien być w Moskwie, gdzie rozgrywa się rewolucja, czy w odrodzonej Polsce, gdzie mógłby wpłynąć na nowy kształt państwa. Mając tę wiedzę, sparafrazuj wersy utworu, tworząc wypowiedź podmiotu lirycznego składającą się z pełnych zdań.
Wyjaśnij, na czym polega związek między tytułem wiersza Radioromans a jego formą.
Na podstawie utworu Bruno Jasieńskiego Na rzece w 5‑6 zdaniach wyjaśnij, na czym polegała futurystyczna koncepcja języka “zaumnego”.
Zastanów się, czy możliwy jest całkowity bunt przeciwko sztuce i absolutne zanegowanie tradycji artystycznej. Uzasadnij swoją opinię, posługując się trzema argumentami.
Porównaj język utworów Miasto Brunona Jasieńskiego oraz Chrystus miasta Juliana Tuwima. Znajdź przynajmniej pięć różnych płaszczyzn porównawczych.
Słownik
próba uchwycenia w poezji równoczesności zdarzeń