Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2o5bqDahVzr9
RIoTtdOBzc5Ve
Adam Ważyk Postój [fragment]

Koń ciągnie wóz: butla Dzieci piją i krzyczą
mleko przelewa się w dzbankach kiedy je niosą kobiety
O piękna panno przyjechałem bryczką
i dzień oślepił mię i jestem ślepy

O beczkę soli zawadziłem idąc
uchyl zazdrostek bo róże zwiędną
Twe dłonie bielsze są niż albatros
ale nocą ciemno

Ramię zanurzam w twój cień po obojczyk
dymię ptakami jak ptaki z krzaku
nie bądź‑że chłodna jak ojczym
widziałem cię szóstą w zodiaku

[...]

postoj Źródło: Adam Ważyk, Postój [fragment], [w:] , oprac. Zbigniew Jarosiński, wybór Helena Zaworska, Kraków 1978, s. 294–295.
Bruno Jasieński Na rzece

Na rzece rzec ce na cerze mrze
pluski na bluzki wizgi
w dalekie lekkie dale że
poniosło wiosłobryzgi

o trafy tarów żyrafy raf
ren cerę chore o ręce
na stawie ta wie na pawie staw
o trące tren terence

na fale fal len na leny lin
nieczułem czołem czułem
od doli dolin do Lido lin
zaniosło wiosła mułem

na rzece Źródło: Bruno Jasieński, Na rzece, [w:] Bruno Jasieński, Utwory poetyckie, manifesty, szkice, oprac. Edward Balcerzan, Kraków 1972.
1
Pokaż ćwiczenia:
RIpekym1ubCt51
Ćwiczenie 1
Połącz tytuł utworu z zastosowanym w nim futurystycznym eksperymentem. Na rzece Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja kompleksowa, 2. język “zaumny”, 3. futurystyczna typografia, 4. symultaneizm Hymn do maszyny mego ciała Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja kompleksowa, 2. język “zaumny”, 3. futurystyczna typografia, 4. symultaneizm Radioromans Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja kompleksowa, 2. język “zaumny”, 3. futurystyczna typografia, 4. symultaneizm Postój Możliwe odpowiedzi: 1. onomatopeja kompleksowa, 2. język “zaumny”, 3. futurystyczna typografia, 4. symultaneizm
R1Yg9gWXVAZZg1
Ćwiczenie 2
Wybierz tylko te zdania dotyczące utworu Moskwa, które są prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. W utworze Moskwa na plan pierwszy wysuwa się warstwa brzmieniowa., 2. Tytuł nie ma nic wspólnego z treścią utworu., 3. Wiersz jest asemantyczny., 4. Utwór składa się głównie z zaimków., 5. Wiersz jest eksperymentem językowym.
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij w 4‑5 zdaniach, jaki jest wpływ typografii na warstwę znaczeń w wierszu Tytusa Czyżewskiego Hymn do maszyny mego ciała.

RqVtNIsctEUFr
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wiersz Stanisława Młodożeńca Moskwa traktuje o rozterkach podmiotu lirycznego, który nie wie, czy powinien być w Moskwie, gdzie rozgrywa się rewolucja, czy w odrodzonej Polsce, gdzie mógłby wpłynąć na nowy kształt państwa. Mając tę wiedzę, sparafrazuj wersy utworu, tworząc wypowiedź podmiotu lirycznego składającą się z pełnych zdań.

RvT1OEcrFkCEA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega związek między tytułem wiersza Radioromans a jego formą.

R125sJnuUYErX
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Na podstawie utworu Bruno Jasieńskiego Na rzece w 5‑6 zdaniach wyjaśnij, na czym polegała futurystyczna koncepcja języka “zaumnego”.

RPEwUAfoXlBAI
(Uzupełnij).
R1PNFIITaglsT2
Ćwiczenie 7
Na podstawie wiersza Adama Ważyka Postój wyjaśnij, na czym polega futurystyczny symultaneizm (patrz słownik). Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ważyk usiłuje oddać związek między współistniejącymi faktami, próbuje oddać sytuację całościowo., 2. W wierszu zastosowano tylko jeden czas gramatyczny., 3. Sytuacja liryczna rozgrywa się w pierwszej części wiersza nocą, a w drugiej w ciągu dnia.
31
Ćwiczenie 8

Zastanów się, czy możliwy jest całkowity bunt przeciwko sztuce i absolutne zanegowanie tradycji artystycznej. Uzasadnij swoją opinię, posługując się trzema argumentami.

RzazvrYgJYUE2
(Uzupełnij).
Praca domowa

Porównaj język utworów Miasto Brunona Jasieńskiego oraz Chrystus miasta Juliana Tuwima. Znajdź przynajmniej pięć różnych płaszczyzn porównawczych.

Słownik

symultaneizm
symultaneizm

próba uchwycenia w poezji równoczesności zdarzeń