Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji fx=ax dla a>0.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • szkicuje wykres funkcji fx=ax dla a>0;

  • rozpoznaje wykres funkcji fx=ax dla a>0;

  • odczytuje własności funkcji fx=ax dla a>0 z wykresu;

  • wykorzystuje wykres proporcjonalności odwrotnej do rozwiązywania nierówności

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • objaśnienie nowej wiedzy,

  • praca z materiałem przygotowanym przez nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z modułem „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z apletem przedstawiającym wykres funkcji fx=ax dla a>0.

  2. Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.

  3. Następnie w grupach 4 - osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 - 8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas lekcji

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z modułem Wprowadznie oraz Przeczytaj dotyczącego tematu „Wykres funkcji fx=ax dla a<0”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Aplet można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji homograficznej