Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Postęp techniczny i rozwój przemysłu w XIX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje znaczenie rozwoju kolei oraz sieci dróg i kanałów dla rozwoju przemysłu.
wyjaśnia, dzięki czemu możliwa była industrializacja Europy.
wskazuje na znaczenie współpracy przemysłu i nauki w XIX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób na lokalizację ośrodków przemysłowych wpłynęło zastosowanie maszyny parowej w komunikacji i transporcie”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Klasa dzieli się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do ćwiczeń od 1 do 4. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Postęp techniczny i rozwój przemysłu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel może dokonać oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami zamieszczonymi w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
T. Kemp, Industrializacja w XIX‑wiecznej Europie, przeł. L. Garczyński, Wrocław 1998.
F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV–XVIII wiek, t. III: Czas świata, przeł. J. i J. Strzeleccy, Warszawa 1992.
Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640‑1870. Wybór tekstów źródłowych, część II pod redakcją B. Krauzego, Warszawa 1951.
Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. Melania Sobańska‑Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Warszawa 1998.
B. Orłowski, Technika, Wrocław 1999.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno z prezentacją, jak i z filmami uczniowie mogą zapoznać się przed zajęciami, a w trakcie fazy realizacyjnej rozwiązywać od razu polecenia i ćwiczenia.