Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami i wykonaj dołączone do nich polecenia.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16g1lUqqx91n/1662484762/7nqDbj25wOQEYuEfYoO7ICtxYwy8QXN3.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15yeXEID
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część pierwsza.
Wymień najważniejsze cechy drugiej rewolucji przemysłowej, odróżniające ją od pierwszej rewolucji przemysłowej.
Omów wpływ nauki na rozwój przemysłowy w Europie.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RBGo8oj40WmQR/1662484806/1mNplAm9yAaw8mhgHgt0CSVZgQktXDja.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15yeXEID
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część druga.
Wyjaśnij, czym w XIX wieku była standaryzacja. Podaj jej przykłady. Określ, w jaki sposób wpłynęła na XIX‑wieczny przemysł.
Scharakteryzuj rozwój demograficzny Europy w pierwszej połowie XIX wieku i opisz związek tego rozwoju z drugą rewolucją przemysłową.
Wyjaśnij, w jaki sposób Francja, kraje niemieckie oraz Austria, a później Austro‑Węgry, próbowały rywalizować z Wielką Brytanią o pierwszeństwo w produkcji przemysłowej w XIX wieku.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1D8WF3QQfUNP/1662484832/1g06XGW6m3bt6XWHCmNOdZaRb4IOIxft.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15yeXEID
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część 3.
Podaj genezę narodzin współczesnej farmacji.
Wymień gałęzie przemysłu oraz dziedziny życia, które rozwinęły się dzięki pierwszej i w czasie drugiej rewolucji przemysłowej.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12RpCuZDI2MY/1662484877/1tI3qUHhxa9EnHHgbmOTgM9EhkyJKd1H.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15yeXEID
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część 4.
Opisz rozwój komunikacji i łączności w drugiej połowie XIX wieku.
Podaj genezę powstania przemysłu naftowego. Omów wpływ Ignacego Łukasiewicza na rozwój tego przemysłu.
Wskaż sposoby finansowania industrializacji w poszczególnych regionach Europy. Zwróć uwagę na relację między udziałem państwa i kapitału prywatnego w tym procesie.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia.
![Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPsNQqpZKFPtE/1639583200/2BjdAPEYRqGmggEgCPjYfAWjwJinWLAc.png)
Wyjaśnij, na czym polega związek między obiektem przedstawionym na ilustracji oznaczonej jako źródło A, a obiektem przedstawionym jako źródło B.
Źródło A
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RsuY9TLjoxqwz/1639583201/1I6libIsUub8yXYMvt6ycuaceOeMF9CU.jpg)
Źródło B
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1KkX6fKZQMsh/1639583201/mUxW2fIPKwVyH82oU0SCQ1cGU027HiBs.jpg)
Przeczytaj obydwa teksty źródłowe i na ich podstawie rozstrzygnij, czy źródło B potwierdza pogląd wyrażony przez autora źródła B na temat dobrodziejstw postępu technicznego.
Źródło A
List otwarty wynalazcy CromptonaDżentelmeni!
W Anglii wszyscy wiedzą, że maszyna przędzalniana, zwana dawniej hall‑oth‑wood, jest moim wynalazkiem; (…). Według skromnych obliczeń wynalazek mój dał pracę na długie lata tysiącom producentów maszyn i tysiącom przędzarzy i być może 50 000 tkaczy, czyli ogólnie, biorąc pod uwagę ilość przetworzonego surowca, nie mniej niż 300 000mężczyzn, kobiet i dzieci; zastosowanie mojej maszyny pociągnęło za sobą ogromny wzrost zasiewów i importu bawełny, co przyniosło wielkie zyski właścicielom ziemskim, kupcom i plantatorom.
Źródło: List otwarty wynalazcy Cromptona, [w:] Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640-1870. Wybór tekstów źródłowych, część II, red. B. Krauze, Warszawa 1951, s. 51–52.
Źródło B
Petycja złożona w parlamencie przez czesaczy wełny przeciwko użyciu maszyn Cartwrighta 1794(…) Składający petycje byli zawsze uważani za pożytecznych członków społeczeństwa, którzy pracą zdobywali środki do życia, bez zwracania się o pomoc ze strony parafii (…) Ale wynalazek i zastosowanie maszyny do czesania wełny, co w najbardziej niepokojący sposób pociąga za sobą redukcję rąk roboczych, napełnia ich poważną i uzasadnioną obawą, że oni i ich rodziny mogą się stać poważnym ciężarem dla państwa. Stwierdzają oni, że jedna maszyna, nadzorowana przez jedną dorosłą osobę, a obsługiwana przez czworo albo pięcioro dzieci, wykonuje pracę trzydziestu robotników pracujących ręcznie według starej metody (…)
Wprowadzenie wspomnianej maszyny do czesania wełny spowoduje prawie niezwłoczne następstwa, a mianowicie pozbawi całą masę robotników środków egzystencji. Wszystkie sprawy zostaną przefrymarczone przez kilku potężnych i bogatych przedsiębiorców i po krótkiej walce dodatkowy dochód, uzyskany przez zgnębienie ręcznej pracy, przejdzie do kieszeni zagranicznych konsumentów. Maszyny, na których użytkowanie skarżą się autorzy petycji, mnożą się gwałtownie w całym królestwie i już dają się odczuwać okrutne skutki: wielka liczba spośród autorów petycji jest bez pracy i bez chleba. Z tego powodu ze smutkiem i największą obawą patrzą oni na zbliżanie się okresu nędzy, kiedy 50 000 ludzi z rodzinami, pozbawionych wszelkiego źródła zarobku, ofiar lukratywnych dla kilku ludzi spekulacji handlowych, kiedy 50 000 ludzi, pozbawionych środków egzystencji, zostanie zredukowanych i zmuszonych zwrócić się do towarzystw charytatywnych parafii (…)
Źródło: Petycja złożona w parlamencie przez czesaczy wełny przeciwko użyciu maszyn Cartwrighta 1794, [w:] Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640-1870. Wybór tekstów źródłowych, część II, red. B. Krauze, Warszawa 1951, s. 52–53.