Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj dołączone do nich polecenia.

R16g1lUqqx91n
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część pierwsza.
Polecenie 2

Wymień najważniejsze cechy drugiej rewolucji przemysłowej, odróżniające ją od pierwszej rewolucji przemysłowej.

RlMJvvBUFcLfr
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Omów wpływ nauki na rozwój przemysłowy w Europie.

R16Uv5gsoIQ6b
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RBGo8oj40WmQR
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część druga.
Polecenie 4

Wyjaśnij, czym w XIX wieku była standaryzacja. Podaj jej przykłady. Określ, w jaki sposób wpłynęła na XIX‑wieczny przemysł.

R16Uv5gsoIQ6b
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Scharakteryzuj rozwój demograficzny Europy w pierwszej połowie XIX wieku i opisz związek tego rozwoju z drugą rewolucją przemysłową.

R15t4sGr39Y2t
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób Francja, kraje niemieckie oraz Austria, a później Austro‑Węgry, próbowały rywalizować z Wielką Brytanią o pierwszeństwo w produkcji przemysłowej w XIX wieku.

R11PjOfjflzZE
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1D8WF3QQfUNP
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część 3.
Polecenie 7

Podaj genezę narodzin współczesnej farmacji.

ROSKcFDj2s2Cp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 8

Wymień gałęzie przemysłu oraz dziedziny życia, które rozwinęły się dzięki pierwszej i w czasie drugiej rewolucji przemysłowej.

R1x2TdVMsel4y
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R12RpCuZDI2MY
Film opowiadający o postępie technicznym i rozwoju przemysłu część 4.
Polecenie 9

Opisz rozwój komunikacji i łączności w drugiej połowie XIX wieku.

R81lWF3khyNw6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 10

Podaj genezę powstania przemysłu naftowego. Omów wpływ Ignacego Łukasiewicza na rozwój tego przemysłu.

RgU13hMh7owLL
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Wskaż sposoby finansowania industrializacji w poszczególnych regionach Europy. Zwróć uwagę na relację między udziałem państwa i kapitału prywatnego w tym procesie.

R1WDErvAnOPw2
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia.

RPsNQqpZKFPtE
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlGLfFQdDD06O
1. Wskaż obszary pokryte najgęstszą siatką kolejową. (Uzupełnij). 2. Wyjaśnij, z czego wynikał rozwój kolei w tych regionach. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
Rj1Kf5PqoOYEZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1H812ngipLdJ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, na czym polega związek między obiektem przedstawionym na ilustracji oznaczonej jako źródło A, a obiektem przedstawionym jako źródło B.

Źródło A

RsuY9TLjoxqwz
Wielki piec na węgiel drzewny z połowy XVIII wieku (pokazano dwa wzajemnie prostopadłe do siebie przekroje pieca).
Źródło: Zbigniew Pater, Wybrane zagadnienia z historii techniki, Lublin 2011, s. 45, tylko do użytku edukacyjnego.

Źródło B

R1KkX6fKZQMsh
Żeliwny most Dabry’ego nad rzeką Severn w CoalbrookdaleShropshire wybudowany w 1779 roku.
Źródło: Roantrum, Flickr/Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
RMpZ8qfM6DAdT
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R1Q5zxhzle2Qt
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 4

Przeczytaj obydwa teksty źródłowe i na ich podstawie rozstrzygnij, czy źródło B potwierdza pogląd wyrażony przez autora źródła B na temat dobrodziejstw postępu technicznego.

Źródło A

List otwarty wynalazcy Cromptona

Dżentelmeni!

W Anglii wszyscy wiedzą, że maszyna przędzalniana, zwana dawniej hall‑oth‑wood, jest moim wynalazkiem; (…). Według skromnych obliczeń wynalazek mój dał pracę na długie lata tysiącom producentów maszyn i tysiącom przędzarzy i być może 50 000 tkaczy, czyli ogólnie, biorąc pod uwagę ilość przetworzonego surowca, nie mniej niż 300 000mężczyzn, kobiet i dzieci; zastosowanie mojej maszyny pociągnęło za sobą ogromny wzrost zasiewów i importu bawełny, co przyniosło wielkie zyski właścicielom ziemskim, kupcom i plantatorom.

C Źródło: List otwarty wynalazcy Cromptona, [w:] Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640-1870. Wybór tekstów źródłowych, część II, red. B. Krauze, Warszawa 1951, s. 51–52.

Źródło B

Petycja złożona w parlamencie przez czesaczy wełny przeciwko użyciu maszyn Cartwrighta 1794

(…) Składający petycje byli zawsze uważani za pożytecznych członków społeczeństwa, którzy pracą zdobywali środki do życia, bez zwracania się o pomoc ze strony parafii (…) Ale wynalazek i zastosowanie maszyny do czesania wełny, co w najbardziej niepokojący sposób pociąga za sobą redukcję rąk roboczych, napełnia ich poważną i uzasadnioną obawą, że oni i ich rodziny mogą się stać poważnym ciężarem dla państwa. Stwierdzają oni, że jedna maszyna, nadzorowana przez jedną dorosłą osobę, a obsługiwana przez czworo albo pięcioro dzieci, wykonuje pracę trzydziestu robotników pracujących ręcznie według starej metody (…)

Wprowadzenie wspomnianej maszyny do czesania wełny spowoduje prawie niezwłoczne następstwa, a mianowicie pozbawi całą masę robotników środków egzystencji. Wszystkie sprawy zostaną przefrymarczone przez kilku potężnych i bogatych przedsiębiorców i po krótkiej walce dodatkowy dochód, uzyskany przez zgnębienie ręcznej pracy, przejdzie do kieszeni zagranicznych konsumentów. Maszyny, na których użytkowanie skarżą się autorzy petycji, mnożą się gwałtownie w całym królestwie i już dają się odczuwać okrutne skutki: wielka liczba spośród autorów petycji jest bez pracy i bez chleba. Z tego powodu ze smutkiem i największą obawą patrzą oni na zbliżanie się okresu nędzy, kiedy 50 000 ludzi z rodzinami, pozbawionych wszelkiego źródła zarobku, ofiar lukratywnych dla kilku ludzi spekulacji handlowych, kiedy 50 000 ludzi, pozbawionych środków egzystencji, zostanie zredukowanych i zmuszonych zwrócić się do towarzystw charytatywnych parafii (…)

D Źródło: Petycja złożona w parlamencie przez czesaczy wełny przeciwko użyciu maszyn Cartwrighta 1794, [w:] Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640-1870. Wybór tekstów źródłowych, część II, red. B. Krauze, Warszawa 1951, s. 52–53.
RWiWrC9MMbfwz
Rozstrzygnięcie: Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RJ3lgmZ7LAqfJ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).