| |
| |
| W jakim celu niektóre pomiary powtarza się wielokrotnie i jaki jest ich wynik? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, w jakim celu powtarza się pomiary,
planuje działania, jakie należy podjąć w zależności od wyników uzyskiwanych przy powtarzaniu pomiarów,
analizuje i wyciąga wnioski z pomiarów powtarzalnych i powtarzanych,
rozwiązuje problemy naukowe i techniczne metodą wykonania serii pomiarów.
|
| obserwacyjno‑eksperymentalna |
| Lekcja oparta na przykładach podawanych i dyskutowanych przez uczniów z inspiracji prowadzącego. Równocześnie – obserwacja stygnięcia wody i systematyczne pomiary jej temperatury. |
| wspólna praca całej grupy |
| układ do wykonania doświadczenia ze stygnięciem wody, ew. kilka takich układów do wykonania doświadczenia w kilkuosobowych grupach. |
| - czajnik do zagotowania wody, - szklanka z wodą, - termometr, - stoper. |
|
|
Wprowadzenie przez nauczyciela według treści części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału. |
|
• Wspólna dyskusja o przykładach potrzeby powtarzania pomiarów w różnych przypadkach spotykanych w problemach: naukowych i technicznych, ale także w różnych dziedzinach aktywności człowieka. • Uruchomienie pomiaru stygnięcia wody i obserwacja tempa zmiany temperatury. • Alternatywnie – pomiar temperatury w różnych miejscach sali lekcyjnej. • Równocześnie dyskusja o różnych przykładach pokazujących potrzebę wykonania serii pomiarów. |
|
Wykonanie wykresu pokazującego zmianę temperatury wody w czasie. Porównanie temperatur zmierzonych w różnych miejscach w klasie. Omówienie potrzeb i korzyści powtarzania pomiarów w funkcji czasu i miejsca ich wykonania. |
|
Wykonanie pomiarów temperatury przez uczniów w domu w różne dni tygodnia i o różnych porach dnia. Wyciągnięcie wniosków. Dla chętnych: Gra edukacyjna zaproponowana w tym e‑materiale. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium - grę edukacyjną uczniowie mogą wykorzystać na lekcji lub (jak zaproponowano w tym scenariuszu) może być ona użyta w charakterze pracy domowej. |