Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1FFaIyVap2L93
Ćwiczenie 1
Podane przykłady pomiarów przyporządkuj do właściwej kategorii pomiarów: powtarzanych lub powtarzalnych. pomiary powtarzane Możliwe odpowiedzi: 1. pomiar okresu drgań wahadła matematycznego, 2. pomiar okresu drgań tłumionego oscylatora harmonicznego, 3. notowania światowych indeksów giełdowych, 4. pomiar średniej temperatury w Polsce w miesiącu styczniu, 5. pomiar temperatury topnienia lodu, 6. rejestracja stopy bezroboci w Polsce w okresie 1990-2020, 7. wyniki matury 2020 w jednej z klas w pewnym liceum pomiary powtarzalne Możliwe odpowiedzi: 1. pomiar okresu drgań wahadła matematycznego, 2. pomiar okresu drgań tłumionego oscylatora harmonicznego, 3. notowania światowych indeksów giełdowych, 4. pomiar średniej temperatury w Polsce w miesiącu styczniu, 5. pomiar temperatury topnienia lodu, 6. rejestracja stopy bezroboci w Polsce w okresie 1990-2020, 7. wyniki matury 2020 w jednej z klas w pewnym liceum
1
Ćwiczenie 2
RdmQqNJIjw8xb
Czy wartość średnia z wielu pomiarów jest bliższa wartości mierzonej niż wynik pojedynczego pomiaru. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie, 3. Może być, ale nie zawsze
R8OLEDVW5OGQu1
Ćwiczenie 3
Jaka jest korzyść z wykonania serii pomiarów i wyznaczenia wartości średniej? Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wartość średnia jest bliższa wartości mierzonej., 2. Dowiadujemy się o wielkości błędów przypadkowych w naszym pomiarze., 3. Potrafimy też oszacować błędy systematyczne., 4. Jeśli błędy systematyczne są małe, to wyliczając niepewność średniej możemy oszacować dokładność naszego pomiaru.
RG90ugzkuGAxl2
Ćwiczenie 4
Pewien fascynat fizyki wykonał serię pomiarów temperatury herbaty w filiżance (zob. zamieszczony rysunek). Dzięki tym pomiarom dowiedział się, że… (zaznacz prawidłowe stwierdzenia).
R1Vcqvs0kijjO2
Ćwiczenie 5
Mam w domu termometr, który pokazuje aktualną temperaturę za oknem, a oprócz tego jeszcze dwie inne temperatury (jakie?). Na tym urządzeniu znajduje się też przycisk, który naciskam tylko raz na dobę - zazwyczaj przed pójściem spać - choć mógłbym to robić zarówno częściej, jak i rzadziej. Zastanów się, jakie może być przeznaczenie tego przycisku i co mogą oznaczać te dodatkowe dwie wartości temperatury, skoro za oknem mam tylko jeden czujnik temperatury? Spośród podanych sugestii wybierz tę, która wydaje się najrozsądniejsza.
2
Ćwiczenie 6
RRXJjubcy0q9e
Wykonujesz pomiar natężenia promieniowania jonizującego z pomocą radiometru w różnych miejscach w mieście. W jednym miejscu wynik jest większy o 300% niż w innych. Jak reagujesz? Możliwe odpowiedzi: 1. Informujesz o tym Państwową Agencję Atomistyki., 2. Dajesz informację do prasy., 3. Informujesz okolicznych mieszkańców o niebezpieczeństwie., 4. Uciekasz szybko z tego miejsca., 5. Ignorujesz ten wynik; nic nie robisz., 6. Zapamiętujesz to miejsce i powtarzasz pomiar następnego dnia.
3
Ćwiczenie 7
Rdbruoi4TefjY
Mój dozymetr mierzy moc dawki efektywnej i co kilka sekund aktualizuje wynik pomiaru. Poniżej podaję wartości odczytanych kolejno wyników w μSv/h (mikrosiwertach na godzinę):

0,173; 0,158; 0,143; 0,136; 0,151; 0,143; 0,136; 0,165; 0,158; 0,173; 0,188; 0,203; 0,158;0,196; 0,180; 0,173; 0,143; 0,136; 0,165; 0,093; 0,115; 0,108; 0,122; 0,136; 0,151; 0,136; 0,151; 0,165; 0,136; 0,143

Na rysunku poniżej pokazanych jest kilka przykładów odczytu ze skali dozymetru. Pomiary te wykonałem w tym samym miejscu i (prawie) w tym samym czasie. (Nie martw się, że na razie nie wiesz, co to jest moc dawki. Prawidłowości w wartościach tych liczb i bez tej informacji możesz zaobserwować. A swoją drogą, „moc dawki promieniowania” warta jest kliknięcia w Google.)

Popatrz uważnie na te liczby i postaraj się zaobserwować zawarte w nich prawidłowości. Ustosunkuj się potem do poniższych uwag, które informują, że te wyniki:
3
Ćwiczenie 8

Na zamieszczonym rysunku pokazano „Wykres tygodniowy temperatury…”. Jest to powiększony fragment ilustracji pokazanej na Rys. 4. i wziętej ze strony WWW stacji Meteo na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej.

R14IwZZiF45LZ

Poniżej podano wnioski z analizy tego wykresu. Zastanów się, z którymi z nich się zgadzasz, a z którymi nie. Swoje przemyślenia możesz zapisać w poniższym formularzu. Gdy to zrobisz, zapoznaj się z zamieszczonymi wyjaśnieniami.

  • W większości dni temperatura w środku dnia jest wyższa niż w nocy. Różnica wynosi około 5 stopni.

  • W większości dni wzrost temperatury następuje szybciej niż opadanie.

  • 15.11 zanotowano lekki wzrost temperatury w nocy.

  • Najzimniej jest w godzinach późnonocnych - wczesnoporannych (od czwartej do szóstej).

  • Temperatura odczuwalna jest zawsze niższa od temperatury zmierzonej.

  • Widać wyraźną korelację pomiędzy obniżaniem się temperatury odczuwalnej, a prędkością wiatru pokazaną na Rys. 4.

  • W dniu 19. listopada temperatura odczuwalna była równa zmierzonej, a prędkość wiatru była bardzo mała.

  • Na początku i na końcu tygodnia było ogólnie chłodniej niż w środku tygodnia.

  • Tylko raz temperatura przekroczyła 15 stopni. Było to 17. listopada

  • Najniższa temperatura była około północy 14.11 i wynosiła 4 stopnie.

uzupełnij treść
RkmB2VEkzxw1B
Ćwiczenie 8
Zaznacz odpowiedź poprawną: Wykonanie serii pomiarowej pozwala na: Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczenie wartość średniej mierzonego parametru., 2. Określenie dokładności wykonanych pomiarów., 3. Określenie trendu zmian mierzonej wielkości., 4. Wszystkie powyższe., 5. Żadne z powyższych.