Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Wstąpienie Polski do NATO
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia problem bezpieczeństwa Polski po rozwiązaniu Układu Warszawskiego;
wyjaśnia przyczyny dążenia Polski do członkostwa w NATO;
omawia przeszkody, które polska dyplomacja musiała pokonać na drodze do członkostwa w NATO;
ocenia znaczenie przynależności Polski do NATO.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie przypomnieli sobie okoliczności powstania NATO oraz Układu Warszawskiego i znaczenie tych sojuszy dla państw europejskich w okresie zimnej wojny.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby przedstawił najważniejsze informacje, które uczniowie mieli powtórzyć przed lekcją (czym były NATO i Układ Warszawski, które państwa do nich należały w okresie zimnej wojny). W razie potrzeby uzupełnia wypowiedź ucznia.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” dotyczącą procesu wstąpienia Polski do NATO i uczestniczenia w działaniach Sojuszu. Zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu, wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się z mapą interaktywną i wymienili państwa dawnego Układu Warszawskiego, które przystąpiły do NATO (polecenie 2). Może wspólnie z uczniami omówić członków NATO, a także uzupełnić wiedzę uczniów, krótko też przedstawiając, czym jest OUBZ.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 3: analizują fragment artykułu prasowego i odpowiadają na pytanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że wspólnie będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 6 – od najprostszego do najtrudniejszego. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel wyznacza uczniom czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej i proponuje swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Jako podsumowanie lekcji „Wstąpienie Polski do NATO” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
10 lat Polski w NATO. Materiały pokonferencyjne, red. nauk. A. Skrabacz, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Ilustracja interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.