Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Kiedy możemy wykorzystać prawa Keplera? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | fliped‑classroom |
Metody nauczania: | praca własna z bazą danych |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | urządzenie multimedialne z dostępem do Internetu |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Pierwsze prawo Keplera”, „Co mówi III prawo Keplera?”, „Jaki jest związek między III prawem Keplera a prawem powszechnego ciążenia.”, „Jaka jest treść II prawa Keplera?”, „Jaki jest związek między II prawem Keplera a zasadą zachowania momentu pędu” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczeń zapoznaje się z całym e‑materiałem w domu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pokazuje uczniom bazę planet pozasłonecznych exoplanet.eu. Każda para uczniów dostaje od nauczyciela nazwę układu planetarnego do analizy. Na przykład: Kepler‑33, Kepler‑278, Kepler‑146, Kepler‑538. Dla zdolniejszych uczniów, bardziej zainteresowanych tematem, należy przygotować bardziej złożone układy czyli składające się z większej ilości planet, takie jak Kepler‑132 A, Kepler‑90. Uczniowie samodzielnie znajdują informacje o swoim układzie planetarnym i zapisują dane w formie tabeli. Na podstawie praw Keplera wyznaczają parametry orbit planet w tym układzie – mimośród, wielka półoś, odległość ogniska od środka orbity, perycentrum, apocentrum, stosunek prędkości w skrajnych punktach elipsy. Uczniowie rysują zależność aIndeks górny 33(TIndeks górny 22) dla swojego układu planetarnego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wymieniają się swoimi tabelami i sprawdzają, czy wszystko zostało poprawnie policzone. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być także wykorzystane podczas lekcji, jako wprowadzenie do tematu lub podsumowanie wiadomości. |