Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Makroelementy i pierwiastki biogenne − funkcje, źródła i skutki niedoboru
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz makroelementy, w tym pierwiastki biogenne.
Powiążesz funkcje pierwiastka z objawami jego niedoboru.
Wyjaśnisz wpływ pierwiastków na organizmy w hodowli hydroponicznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Wybrany uczeń definiuje pojęcia makroelementów oraz pierwiastków biogennych. Następnie nauczyciel odwołuje się do wcześniejszej wiedzy uczniów i pyta o związek między pobieraniem pierwiastków przez rośliny a ich obecnością w organizmach zwierząt i ludzi. Uczniowie odpowiadają, ustalając źródła makroelementów. Prowadzący zajęcia wskazuje na znaczenie właściwej diety.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz własnej wiedzy układają dla innych par pytania do quizu na temat cech pierwiastków i objawów ich niedoborów u zwierząt i człowieka. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, ocenili, czy roślina może prawidłowo się rozwijać i funkcjonować przy niedoborze któregoś z makroelementów, i uzasadnili swoją odpowiedź. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązanie z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenia nr 6 i 7 (odnoszące się do schematu przedstawiającego wpływ pH gleby na pobieranie makroelementów przez rośliny) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Następne ćwiczenie – nr 5 (polegające na wskazaniu zalet i wad uprawy hydroponicznej na podstawie tekstu źródłowego), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Zrób przegląd roślin domowych i sprawdź, czy występują u nich poznane na lekcji objawy niedoboru pierwiastków.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.