1
Pokaż ćwiczenia:
RwqvEvGHx3Y4W1
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania, które najlepiej opisują rolę pierwiastków biogennych. Możliwe odpowiedzi: 1. Budują związki organiczne., 2. Znajdują się we wszystkich środowiskach., 3. Ich nadmiar jest korzystny dla organizmu., 4. Ich niedobór zaburza funkcje życiowe.
R1GZSH5cE5naQ1
Ćwiczenie 2
Dopasuj opis funkcji do nazwy pierwiastka. magnez Możliwe odpowiedzi: 1. Reguluje stopień uwodnienia komórek., 2. Jest składnikiem soku żołądkowego., 3. Jest niezbędny do fotosyntezy., 4. Utrzymuje strukturę białek., 5. Jest konieczny do skurczu mięśni. wapń Możliwe odpowiedzi: 1. Reguluje stopień uwodnienia komórek., 2. Jest składnikiem soku żołądkowego., 3. Jest niezbędny do fotosyntezy., 4. Utrzymuje strukturę białek., 5. Jest konieczny do skurczu mięśni. potas Możliwe odpowiedzi: 1. Reguluje stopień uwodnienia komórek., 2. Jest składnikiem soku żołądkowego., 3. Jest niezbędny do fotosyntezy., 4. Utrzymuje strukturę białek., 5. Jest konieczny do skurczu mięśni. siarka Możliwe odpowiedzi: 1. Reguluje stopień uwodnienia komórek., 2. Jest składnikiem soku żołądkowego., 3. Jest niezbędny do fotosyntezy., 4. Utrzymuje strukturę białek., 5. Jest konieczny do skurczu mięśni. Możliwe odpowiedzi: 1. Reguluje stopień uwodnienia komórek., 2. Jest składnikiem soku żołądkowego., 3. Jest niezbędny do fotosyntezy., 4. Utrzymuje strukturę białek., 5. Jest konieczny do skurczu mięśni.
R1DlStdCG2Fw92
Ćwiczenie 3
Pogrupuj warzywa, szczególnie bogate w siarkę i azot. Siarka Możliwe odpowiedzi: 1. cebula, 2. kalafior, 3. kapusta, 4. czosnek, 5. szpinak, 6. pieczarki Azot Możliwe odpowiedzi: 1. cebula, 2. kalafior, 3. kapusta, 4. czosnek, 5. szpinak, 6. pieczarki
RdO6NZKNx58bY2
Ćwiczenie 4
Zaznacz wszystkie prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Azot, ponieważ jest składnikiem białek i powietrza jest najczęściej o najłatwiej pobierany i przekształcany w komórkach., 2. Aby zapobiegać niedoborom wapnia należy jeść zielone warzywa i sfermentowane produkty mleczne., 3. Lizanie rąk opiekunów przez cielęta jest objawem niedoboru sodu i może zaspokoić ich zapotrzebowanie na ten pierwiastek., 4. Cztery pierwiastki: węgiel, wodór, tlen i potas to podstawowe pierwiastki biogenne, które stanowią w przybliżeniu 96% masy komórek.
21
Ćwiczenie 5

Hydroponika polega na uprawie roślin w wodzie z dodatkiem substancji odżywczych, bez użycia tradycyjnego podłoża organicznego (ziemi). Dzięki temu korzenie roślin mają bezpośredni kontakt z wodą oraz rozpuszczonymi w niej składnikami pokarmowymi i nie rozrastają się nadmiernie.

Indeks dolny Źródło: Katarzyna Józefowicz, Hydroponiczna uprawa roślin doniczkowych: co to jest hydroponika, jak uprawiać rośliny w hydroponice, murator.pl. Indeks dolny koniec

RfO0omui2M5gz
Zastanów się, jakie zalety i wady ma uprawa hydroponiczna. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczeń 6 i 7

Na schemacie przedstawiono wpływ pH gleby na pobieranie makroelementów przez rośliny. Pokolorowany obszar oznacza różną dostępność pierwiastków dla roślin – im szerszy pas, tym lepsza dostępność minerałów.

REGuFErQYsJj0
Wpływ pH gleby na pobieranie makroelementów przez rośliny.
Źródło: Jan Kopcewicz, Stanisław Lewak, Fizjologia roślin, Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 6
RfVd3VDZymheJ
W Polsce 40 proc. gleb jest silnie zakwaszonych, dlatego aby zobojętnić odczyn, stosuje się wapnowanie. Zastanów się, czy nadmierne odkwaszanie jest korzystne dla roślin. Uzasadnij odpowiedź jednym argumentem. (Uzupełnij).
RX7m15eKBzOFW3
Ćwiczenie 6
Dopasuj do symboli chemicznych makroelementów ich pełne nazwy: C 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
H 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
O 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
N 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
P 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
S 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
Ca 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
Mg 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
K 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
Na 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
Cl 1. wodór, 2. azot, 3. fosfor, 4. magnez, 5. siarka, 6. wapń, 7. chlor, 8. sód, 9. węgiel, 10. potas, 11. tlen
Rr5XLK6ywfX0H
W Polsce 40 proc. gleb jest silnie zakwaszonych, dlatego aby zobojętnić odczyn, stosuje się wapnowanie. Określ, czy nadmierne odkwaszanie jest korzystne dla roślin. Uzasadnij odpowiedź jednym argumentem. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RAGkVMzKUvXtJ
Fosfor jest potrzebny roślinom m.in. do budowy kwasów nukleinowych. Łubin pospolity pobiera z gleby znacznie więcej fosforu niż inne rośliny. Wydziela także słabe kwasy ze swoich korzeni. W badaniach wykazano, że owies rosnący z łubinem daje wyższe plony. Wyjaśnij dlaczego. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
RQURouUSPsFmU
Fosfor jest potrzebny roślinom m.in. do budowy kwasów nukleinowych. Łubin pospolity pobiera z gleby znacznie więcej fosforu niż inne rośliny. Korzenie łubinu wydzielają do gleby kwasy karboksylowe. W badaniach wykazano, że owies rosnący z łubinem daje wyższe plony. Wyjaśnij dlaczego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na wykresie przedstawiono wyniki pewnego doświadczenia z dwiema odmianami jęczmienia. Ziarna umieszczono w kiełkownikach w roztworze pożywki bez soli (próba 0) i z różnymi stężeniami NaCl.

RECi19WQ1jJeN
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • NaCl [[mmol/dm[baseline-shift: super; font-size: smaller;]3[/superscript] ]]: 0
    • Promyk: 6.5; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
    • Suweren: 6.5; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
  • 2. zestaw danych:
    • NaCl [[mmol/dm[baseline-shift: super; font-size: smaller;]3[/superscript] ]]: 50
    • Promyk: 8.5; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
    • Suweren: 9; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
  • 3. zestaw danych:
    • NaCl [[mmol/dm[baseline-shift: super; font-size: smaller;]3[/superscript] ]]: 100
    • Promyk: 6.3; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
    • Suweren: 8; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
  • 4. zestaw danych:
    • NaCl [[mmol/dm[baseline-shift: super; font-size: smaller;]3[/superscript] ]]: 150
    • Promyk: 5; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
    • Suweren: 5.8; Podpis osi wartości: średnia długość korzeni [[cm]]
RsQ2igf9b55Qj
a) Określ problem badawczy dla tego doświadczenia. (Uzupełnij) b) Które słupki przedstawiają próbę kontrolną i dlaczego? (Uzupełnij) c) Sformułuj wniosek, który wynika z danych. (Uzupełnij).