Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybory
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
5) dokonuje krytycznej analizy materiałów z kampanii wyborczych (np. spoty, memy, ulotki i hasła wyborcze).
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
12) przeprowadza krytyczną analizę elementów programu i innych materiałów wyborczych wybranego komitetu wyborczego z ostatnich wyborów w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie pojęcia prawo wyborcze;
analizuje zasady polskiego prawa wyborczego;
rozważa znaczenie realizacji każdej z tych zasad dla funkcjonowania demokracji;
analizuje przykłady naruszeń uczciwości wyborczej i materiały wyborcze komitetów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
lekcja odwrócona;
dyskusja;
rybi szkielet.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział na sześć grup. Każdy zespół opracowuje jedną z zasad prawa wyborczego – prezentacja przydzielonej zasady przez przedstawienie rezultatów analizy materiałów źródłowych dotyczących tej zasady, zawartych w schemacie. Wystąpienie każdej grupy powinno obejmować:
wyjaśnienie przydzielonej zasady;
krótki opis analizowanych materiałów źródłowych;
przedstawienie wniosków z dyskusji nad postawionymi w ćwiczeniu 1 problemami.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Rybi szkielet. Nauczyciel rysuje na tablicy szkielet ryby, umieszczając w jej „głowie” pytanie: „Jaki jest cel wyborów?”. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje, a nauczyciel notuje je wzdłuż „ości” rybiego szkieletu. Po ustaleniu wszystkich funkcji wyborów przypisywane są im odpowiednie nazwy – legitymizacyjna, kreacyjna, kontrolna, polityczno‑programowa.
Faza realizacyjna
1. Lekcja odwrócona. Grupy przedstawiają wyniki swojej pracy – analizę każdej z zasad prawa wyborczego.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenie interaktywne 1 dołączone do schematu. Wspólne omówienie odpowiedzi.
3. Podział na trzy grupy. Każda z nich rozwiązuje ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy. Następuje porównanie rozwiązań i wybór najtrafniejszych.
4. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 2 oraz 8–10. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, a pozostali weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat: „Która z zasad prawa wyborczego jest najistotniejsza z punktu widzenia funkcjonowania ustroju demokratycznego?”. Wybrane osoby przedstawiają wnioski.
2. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia z własnego punktu widzenia.
Praca domowa:
Czy potrzebna nam cisza wyborcza? Przedstaw trzy argumenty przemawiające za pozostawieniem tej instytucji i trzy przemawiające za jej zniesieniem.
Materiały pomocnicze:
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2019, 5.12.2019 r., sejmsenat2019.pkw.gov.pl.
Kodeks wyborczy, pkw.gov.pl.
a. w., Wybory prezydenckie 2020: Cisza wyborcza – ile trwa i czego nie wolno wtedy robić? Uważaj na wysokie kary za naruszenie ciszy wyborczej, grodzisk.naszemiasto.pl.
Katarzyna Haber, Idealny system wyborczy: proporcjonalny czy większościowy?, naszemiasto.pl.
Mariusz Chrzanowski, Podstawowe zasady prawa wyborczego do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, repozytorium.uwb.edu.pl.
Michał Siedziako, Głosowanie bez skreśleń, polska1918‑89.pl.
Michał Siedziako, Tak się głosowało w PRL, polityka.pl.
Krzysztof Eckhardt, Kodeks wyborczy w świetle poglądów doktryny i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Wybrane problemy, „Polityka i Społeczeństwo” 2015, nr 3.
Bogusław Banaszak, Zalety i wady wyborczego systemu proporcjonalnego, csw.umk.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może posłużyć jako inspiracja do przygotowania prezentacji na temat zasad prawa wyborczego.