Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak Witkacy wykorzystał w Szewcach elementy przemówienia?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa funkcję wybranych środków retorycznych, np. emfazy, enumeracji,
charakteryzuje klasyczną konstrukcję mowy,
zestawia kompozycję wypowiedzi bohaterów Szewców z zasadami sztuki retorycznej,
porównuje tematykę i styl wypowiedzi postaci dramatu z przemówieniami politycznymi rewolucjonistów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jak Witkacy wykorzystał w Szewcach elementy przemówienia?”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentem utworu dramatycznego w e‑materiale: Przemówienie Sajetana. Przygotowują się do omówienia i odpowiedzi na pytanie: Jakie cechy przemówienia Sajetana nie są zgodne z klasycznym wzorcem budowy przemówienia?
Nauczyciel poleca także, by uczniowie przygotowali przykłady przemówień współczesnych polityków.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od pytania wstępnego, które zadaje nauczyciel: jakie cechy powinno mieć skuteczne przemówienie? Uczniowie odpowiadają swobodnie, a jedna osoba notuje propozycje pozostałych na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają grafikę interaktywna zamieszczoną w e‑materiale. Następnie wykonują, w parach, polecenie 1 dołączone do tej sekcji. Uzupełniają w ten sposób swoją wiedzę na temat cech skutecznego przemówienia.
Nauczyciel prosi wybraną osobę, by zaprezentowała przygotowany w domu przykład przemówienia współczesnego polityka. Uczniowie podczas oglądania materiału notują swoje spostrzeżenia wg następującego klucza pytań, które nauczyciel notuje na tablicy: - czy przemówienie odpowiada klasycznemu wzorcowi retorycznemu?
- czy mówca manipuluje odbiorcą, a jeśli tak, to w jaki sposób?
- czy mówca wykorzystuje pozajęzykowe środki perswazji?
- czy mowa jego ciała wydaje się być zgodna z treścią przemówienia?
- czy mówca jest przekonujący, czy wzbudza zaufanie odbiorcy?
- czy jego przekaz jest jasny?
Po omówieniu spostrzeżeń uczniów nauczyciel przechodzi do ćwiczenia dotyczącego przemówienia Sajetana i prosi, by uczniowie odpowiedzieli indywidualnie na pytanie: Przeformułuj wypowiedź Sajetana tak, aby usunąć z niej elementy niestosowne do poruszanej przez niego tematyki filozoficznej.Później uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1‑4 i 6 z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 z e‑materiału (do wyboru).
Materiały pomocnicze:
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Mirosław Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Heinrich Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, Albert Gorzkowski (tł.), Jerzy Axer, Andrzej Borowski, Maria Cytowska, Romuald Turasiewicz (konsultacja naukowa), Bydgoszcz 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.