Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Motywy antyczne i chrześcijańskie w twórczości Leopolda Staffa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przygotowuje prezentację multimedialną na temat Leopolda Staffa;
charakteryzuje dzieło sztuki korespondujące z wierszem Staffa;
omawia motywy antyczne i chrześcijańskie pojawiające się w utworach Leopolda Staffa;
wyjaśnia, czym jest topos;
opisuje konotacje w kontekście wiersza Stoa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z artykułem na temat Leopolda Staffa: https://culture.pl/pl/tworca/leopold‑staff
Zadaniem uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnej uwzględniającej najważniejsze elementy biograficzne, ważne tytuły w twórczości poety, zwrócenie szczególnej uwagi na pojawianie się w twórczości elementów antycznych i chrześcijańskich.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń prezentuje pracę przygotowaną w domu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Przekład intersemiotyczny. Wybrany uczeń przygotowuje przykład jednego dzieła sztuki, które koresponduje z tekstem poetyckim w e‑materiale (korzysta w tym celu z telefonu lub komputera z dostępem do internetu) wraz z uzasadnieniem. W swojej wypowiedzi powinien zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować pojęcia właściwe do omawiania tekstu literackiego oraz plastycznego.
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Cała klasa zapoznaje się z treścią multimedium i wykonuje w parach polecenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna” uczniowie wykonują indywidualnie. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź na forum klasy
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się” związane z utworami Leopolda Staffa. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jakie motywy antyczne i chrześcijańskie pojawiają się w utworach Leopolda Staffa?
- Czym jest topos?
- Elementy jakiej filozofii można odnaleźć w utworach Staffa?
Praca domowa:
Z wiersza Stoa wypisz motywy antyczne. Następnie odszukaj w dostępnych źródłach ich konotacje i opisz je.
Materiały pomocnicze:
Adam Szczerbowski, Leopold Staff, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 39, 1959.
Józef Adam Kosiński, „Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa”, Władysław Madyda, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 1962, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Polska Akademia Nauk: [recenzja], Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 54/4, 1963.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.