Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Reakcje halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
proponuje produkty reakcji halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem;
pisze równania reakcji halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem;
przedstawia mechanizm reakcji halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Skąd pochodzi charakterystyczny zapach ryb? Jakie substraty należy użyć w reakcji chemicznej, by otrzymać produkty o zapachu ryb?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jaką rolę pełni amoniak w reakcji amonolizy?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w reakcjach alkilowania amoniaku powstają sole, z których otrzymuje się aminy w reakcjach z wodnymi roztworami zasad, zgodnie ze schematem:
Chętny uczeń zapisuje na tej podstawie równanie reakcji otrzymywania etanoaminy.
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: „Zgodnie z jakim mechanizmem zachodzi reakcja halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem?”– reakcja halogenopochodnych węglowodorów z amoniakiem zachodzi zgodnie z mechanizmem substytucji nukleofilowej.
Chętna osoba podejmuje próbę wyjaśnienia mechanizmu reakcji substytucji nukleofilowej w reakcji z amoniakiem. Gdyby były trudności, uczniowie mogę skorzystać w międzyczasie z e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”. (Amoniak pełni rolę nukleofila, ze względu na występującą parę elektronową na atomie azotu. W pierwszym etapie (1) następuje atak nukleofilowy na atom węgla reszty węglowodorowej obdarzony ładunkiem dodatnim, spowodowanym polaryzacją wiązania węgiel‑halogen. Powstaje wówczas związek przejściowy, w którym następuje osłabienie wiązania węgiel‑halogen i tworzenie nowego wiązania węgiel‑azot. W drugim etapie (2) następuje całkowite utworzenie wiązania węgiel‑azot oraz rozerwanie wiązania węgiel‑halogen, który odchodzi jako anion halogenkowy. W tym czasie powstaje sól amoniowa, która stanowi nowy produkt. Z kolei otrzymywanie czystej aminy, w wyniku działania na powstającą sól amoniową wodnym roztworem wodorotlenku, jest reakcją kwasowo‑zasadową, polegającą na wymianie protonu (3).)
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że w wyniku reakcji monohalogenopochodnej (np. chlorometanu) z amoniakiem mogą powstać aminy o wyższej rzędowości. Produkt zależy od stosunku molowego substratów.
Nauczyciel proponuje pracę indywidualną z wirtualnym laboratorium. Uczniowie zapoznają się z poleceniami, wykonują doświadczenia. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają na forum odpowiedzi celem zweryfikowania poprawności merytorycznej. Następnie uczniowie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają małymi samoprzylepnymi kolorowymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać wszystkie ćwiczenia z serii „Sprawdź się” zawartej w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz małe samoprzylepne kolorowe karteczki dla uczniów. Nauczyciel rysuje na planszy papieru termometr i zaznacza skalę, na której uczniowie karteczkami zaznaczają poziom opanowania wiadomości i umiejętności.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Zgodnie z jakim mechanizmem zachodzi reakcja halogenków alkilowych z – amoniakiem? (substytucja nukleofilowa)
Co powstaje w pierwszym etapie reakcji chloroetanu z amoniakiem? (chlorek etanoamoniowy)
Jakie aminy mogą powstać w wyniku reakcji chlorometanu z amoniakiem? ( metanoamina, N-metylometanoamina, N,N-dimetylometanoamina)
Jak uzyskać etanoaminę z chlorku etanoamoniowego? (dodać wodnego roztworu wodorotlenku)