Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Barokowa poezja iluzji na podstawie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy wybranych utworów Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego w celu ustalenia środków stylistycznych służących realizacji poetyki iluzji;
zinterpretuje – w kontekście poetyki iluzji – fragmenty utworu Jana Andrzeja Morsztyna Pszczoła w bursztynie;
porówna cele tworzenia poetyki iluzji w wybranych utworach Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie na podstawie dostępnych źródeł zapoznają się z biografią Jana Andrzeja Morsztyna oraz Wacława Potockiego. Zastanawiają się, które elementy życiorysu miały największy wpływ na twórczość poetów. Przygotowują prezentację interaktywną na temat wybranego twórcy.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie rozpoczynają zajęcia od dyskusji na temat tego, które elementy życiorysu Jana Andrzeja Morsztyna oraz Wacława Potockiego miały największy wpływ na ich twórczość. Następnie chętne osoby prezentują prace wykonane w domu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z wierszami Jana Andrzeja Morsztyna oraz Wacława Potockiego zamieszczonymi w e‑materiale. Nauczyciel prosi o wypisanie wyrazów, z którymi dotąd jeszcze się nie spotkali. Chętna osoba przypomina definicję archaizmu – wyraz, forma wyrazu, konstrukcja składniowa, które wyszły z użycia.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, zostają wybrani liderzy zespołów, którzy po zakończonej pracy przedstawią rozwiązania. Uczniowie będą pracować z ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”. Każdy zespół wykonuje zadania od 1. do 8. Rozwiązanie są omawiane na forum klasy, a wnioski zapisane do zeszytu.
Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie słuchowiska. Uczniowie w parach omawiają sposoby, dzięki którym Jan Andrzej Morsztyn osiągał jedno z głównych zadań poezji barokowej, czyli zadziwienie czytelnika.
Faza podsumowująca:
W rozmowie podsumowującej nauczyciel zadaje pytania:
- Jakie środki stylistyczne służą realizacji poetyki iluzji?
- Jakie są cele tworzenia poetyki iluzji w wybranych utworach Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego?
Uczniowie odpowiadają swobodnie, odnosząc się do tekstów poznanych w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Polecenie 1. z sekcji „Słuchowisko”: Wyjaśnij przyczyny, dla których Jan Andrzej Morsztyn oraz Wacław Potocki stosowali „poetykę iluzji”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Vincenz, Wstęp, [w:] Helikon sarmacki. Wątki i tematy polskiej poezji barokowej, oprac. M. Malicki, wybór A. Vincenz, Wrocław 1989.
Wacław Potocki, Dzieła, t. 1, oprac. L. Kukulski, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Słuchowisko” do podsumowania lekcji.