Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Związek między postacią iloczynową, kanoniczną i ogólną funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych.
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje wzory funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeżeli istnieje);
sprawdza związki między wzorami określającymi współrzędne wierzchołka paraboli i postacią kanoniczną funkcji kwadratowej;
oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej i zapisuje wzór funkcji w postaci iloczynowej;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej;
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie;
rozwiązuje zadania, wykorzystując wiadomości na temat różnych postaci funkcji kwadratowej;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
tablica intearktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej i metodą burzy mózgów przypominaja sposoby zapisu wzoru funkcji kwadratowej;
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
uczniowie otrzymują zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji PRZECZYTAJ;
wskazane przez nauczyciela wzory uczniowie zapisują na tablicy;
uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji PRZECZYTAJ;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek;
uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji SPRAWDŹ SIĘ, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie omawiają i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie;
uczniowie, w parach, oglądają animację oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod animacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8 z sekcji SPRAWDŹ SIĘ. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi. Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie rozwiązań zadań na tablicy.
Faza podsumowująca:
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Związek między postacią iloczynową, kanoniczną i ogólną funkcji kwadratowej”).
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.
Animację można również wykorzystać w realizacji lekcji „Postać iloczynowa funkcji kwadratowej”.