Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Gdzie występuje sulfan i jaki ma wpływ na organizm człowieka?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia sposób otrzymywania siarkowodoru;

  • wyjaśnia, czym jest siarkowodór i gdzie występuje;

  • analizuje cykl obiegu siarki w przyrodzie z uwzględnieniem siarkowodoru;

  • wymienia zagrożenia dla organizmów żywych i środowiska;

  • weryfikuje sposoby otrzymywania siarkowodoru i kwasu siarkowodorowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • mapa myśli;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel może wykorzystać i przekazać informacje, zawarte we wprowadzeniu w e‑materiale.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „siarkowodór”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Doświadczenie z siarkowodorem przeprowadzić należy pod dygestorium. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i odtwarza na tablicy multimedialnej audiobook „Sulfan – występowanie i wpływ na człowieka”. Każda grupa ma za zadanie zanotowanie w zeszytach usłyszanych w audiobooku treści, dotyczących:

  • I grupa – cech fizykochemicznych siarkowodoru;

  • II grupa – zagrożeń dla organizmów żywych;

  • III grupa – zagrożeń dla środowiska;

  • IV grupa – występowania siarkowodoru.

  1. Uczniowie przygotowują notatki podczas odsłuchiwania materiału. Po zakończeniu nagrania, mają jeszcze pięć minut na burzę mózgów w swoich grupach i doprecyzowanie swoich notatek. Nauczyciel lub wybrany moderator tworzy mapę myśli na tablicy interaktywnej, na podstawie informacji przekazywanych przez poszczególne grupy. Nauczyciel zachęca do odnajdywania korelacji i powiązań między hasłami wszystkich grup. Uczniowie przerysowują mapę myśli do zeszytów.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – metody otrzymywania siarkowodoru. Chętni uczniowie podają metody, zapisują na tablicy, a pozostali zapisują je w zeszytach:

  • synteza bezpośrednia z wodoru i siarki w stanie gazowym (600°C)

  • ogrzewanie parafiny i siarki zmieszanych w stosunku wagowym 2:1

  • działanie na siarczek żelaza(II) rozcieńczonym kwasem solnym: FeS + 2HCl → FeCl 2  + H 2 S↑

  • hydroliza siarczku glinu: Al 2 S 3  + 6H 2 O → 2Al(OH) 3  + 3H 2 S↑

  • Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów pod kątem poprawności merytorycznej.

  1. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego z siarczku żelaza(II) i kwasu chlorowodorowego”, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują odpowiednie równanie reakcji, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg ich pracy. Liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie:

  • W jaki sposób można otrzymać siarkowodór?

  • Gdzie występuje siarkowodór?

  • Jakie są zagrożenia spowodowane siarkowodorem, na skutek większego, niż dopuszczalne, stężenia?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany przez uczniów podczas wykonywania zadania domowego oraz wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • W jaki sposób można otrzymać siarkowodór?

  • Gdzie występuje siarkowodór?

  • Jakie są zagrożenia spowodowane siarkowodorem na skutek większego niż dopuszczalne stężenie?

  1. Doświadczenie:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, korek z rurką odprowadzającą, łapa do probówek, statyw do probówek.

Odczynniki chemiczne: siarczek żelaza(II), kwas chlorowodorowy, woda destylowana, roztwór oranżu metylowego.

Instrukcja wykonania:

  • Do pierwszej probówki wlej wodę destylowaną i dodaj kilka kropel oranżu metylowego.

  • Do drugiej probówki wsyp siarczek żelaza(II) i dodaj kilka cmIndeks górny 3 kwasu chlorowodorowego.

  • Drugą probówkę należy zamknij korkiem z rurką odprowadzającą, której koniec umieść w probówce z roztworem wody destylowanej i oranżu metylowego.

  • Obserwuj zmiany.

Karta pracy ucznia:

R11HBaGGCRma3

Plik PDF o rozmiarze 58.60 KB w języku polskim