Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podobieństwo czworokątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
X. Stereometria
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje i rozpoznaje proste skośne w przestrzeni
zna własności prostych skośnych
wykorzystuje własności prostych skośnych
stosuje własności prostych skośnych w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
interaktywna aplikacja
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Pogadanka na temat przykładów prostych skośnych w sytuacjach życia codziennego.
Faza realizacyjna:
Definicja prostych skośnych i porównanie z prostymi równoległymi i przecinającymi się.
Charakteryzacja prostych skośnych przez płaszczyzny równoległe i wyznaczanie tych płaszczyzn.
Odległość prostych skośnych.
Kąt między prostymi skośnymi.
Wyznaczanie prostych skośnych do danej prostej zawierających wierzchołki ostrosłupów i graniastosłupów.
Faza podsumowująca:
Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.
Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych.
Praca domowa
Znajdź w swoim otoczeniu, opisz i narysuj lub sfotografuj trzy przykłady prostych skośnych.
Materiały pomocnicze:
Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeniPunkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może wykorzystać animację 3D
podczas przygotowywania się do zajęć;
do utrwalania wiedzy;
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.