Autorzy e‑materiału: Marta Godlewska, Konrad Gniazdowski

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Reward or Punishment? / Nagroda czy kara?

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.14, II.1, II.5, III.4, IV.3, IV.6, IV.7, IV.9, V.5, V.6, V.7, IX.1, IX.2, X, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z tematem kar, nagród i dyscypliny.

  2. Uczeń potrafi opisać życie dzieci w wiktoriańskiej Anglii.

  3. Uczeń potrafi stosować wyrażenia tooenough w połączeniu z przymiotnikami, przysłówkami i rzeczownikami.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię na temat karania i nagradzania dzieci.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę historyczną na temat życia w wiktoriańskiej Anglii.

  2. Uczeń kształtuje świadomość przemian kulturowych w kwestii wychowania i traktowania dzieci.

  3. Uczeń kształtuje postawę poszanowania prawa i odpowiedzialności za swoje działania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a następnie odpowiadają na forum klasy na pytania:

  • How do parents discipline their children today??

  • Do you know what were the disciplining methods in the past?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętne dwie osoby odczytują dialog z ćwiczenia, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie uczniowie czytają dialog w parach z podziałem na role.

  3. Uczniowie czytają tekst listu Vikki i na jego podstawie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel zaznacza je na tablicy multimedialnej.

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst listu i w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 5 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie oglądają prezentację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna), a następnie odczytują je i uzasadniają cytatami z prezentacji. Powtarzają te czynności w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).

  7. Uczniowie w parach uzupełniają tekst w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna), po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdania z tooenough w tekście prezentacji, wyjaśnia zasadę użycia przysłówków i prosi uczniów, żeby w parach lub małych grupach zapisali pięć zdań na temat życia dzieci w wiktoriańskiej Anglii i pięć zdań o życiu współczesnych dzieci. W zdaniach uczniowie powinni użyć wyrażenia tooenough. Uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy, a nauczyciel zapisuje zdania na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się), po czym podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozmawiają i wyrażają opinie na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Playing with tablets can harm young children.

  • Prisoners may be allowed to leave prison once a year.

  • The best actors are not always rewarded with Oscars.

  • Parents buy their children presents not often enough.

Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup podsumowują na forum klasy opinie swojej grupy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have discussed different ways of punishing and rewarding children. Write an e‑mail to your friend, Hans, to share your thoughts about the topic. In your e‑mail:

  • refer to his question about discipline in his previous email;

  • explain why we shouldn't punish children too much;

  • give reasons why we shouldn't reward children too much;

  • give your opinion on how to balance both rewards and punishments.

Your e‑mail should be 100‑150 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą wpis do dziennika (100 wyrazów). Piszą z perspektywy wiktoriańskiego dziecka na temat minionego dnia, używając słownictwa z prezentacji multimedialnej. Polecenie: Imagine you are a poor child from the Victorian Era who works in a coal mine. Write a diary note and describe your day. Begin with „Dear diary...” Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują na forum klasy wpisy do dziennika, a następnie wspólnie (lub w dwóch grupach) tworzą kolaż na temat życia dzieci w wiktoriańskiej Anglii. Używają wpisów i elementów wizualnych znalezionych w Internecie. Nauczyciel wyjaśnia uczniom w jaki sposób udokumentować bibliograficznie znalezione informacje.