Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: 42‑letni debiutant. Droga życiowa i literacka Floriana Czarnyszewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wskazuje związki biografii Floriana Czarnyszewicza ze światem przedstawionym w powieści Nadberezyńcy,
opisuje sposób wykorzystania motywu kraju lat dziecinnych w powieści Czarnyszewicza w kontekście innych dzieł literackich (m.in. Pana Tadeusza A. Mickiewicza),
charakteryzuje konwencje literackie zastosowane w Nadberezyńcach,
opisuje recepcję powieści Czarnyszewicza wśród pisarzy emigracyjnych,
formułuje argumenty na potwierdzenie tezy, że bohater powieści Staszek Bałaszkiewicz jest alter ego autora.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda stolików eksperckich;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją wybrani uczniowie przygotowują krótką prezentację na temat polskich pisarzy emigracyjnych XX w. Powinny się w niej znaleźć informacje o kierunkach i powodach emigracji, a także o tematyce twórczości emigracyjnej wraz z przykładami.
Wszyscy uczniowie przed lekcją zapoznają się z lekturą Nadberezyńcy Floriana Czarnyszewicza.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza przedwiedzę uczniów: pyta, co wiedzą o literaturze polskiej emigracyjnej, jakich pisarzy żyjących na emigracji znają, jakie utwory czytali. Następnie przygotowani uczniowie prezentują zebrane przez siebie przed lekcją wiadomości. Po wystąpieniu nauczyciel informuje o mocnych i słabych stronach prezentacji. W razie potrzeby uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel wyznacza ucznia, który zapisuje na tablicy hasło polska literatura emigracyjna XX wieku. Wszycy uczestniczą w procesie tworzenia mapy, podając zapisującemu kolejne propozycje i przykłady. W ten sposób powstaje wspólna notatka posumowująca dotychczas zebrane wiadomości.
Podział klasy na 4 grupy. Każdy z zespołów otrzymuje jeden temat do opracowania:
A. Florian Czarnyszewicz jako emigrant.
B. Nadberezyńcy – co jest tematem powieści? Co stanowi o jej wyjątkowości?
C. Realizm a idealizacja w Nadberezyńcach.
D. Inni pisarze o powieści F. Czarnyszewicza.
Uczniowie mają 10 minut na przygotowanie spójnych informacji na zadany temat, pracując na podstawie treści zawartych w e‑materiale. Następnie dzielą się nimi ze swoimi koleżankami i kolegami, pracując metodą stolików eksperckich: uczniowie łączą się w nowe grupy po cztery osoby, w których każdy jest ekspertem w swoim temacie i musi przekazać zgromadzoną wiedzę innym.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 2‑5, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:
– Jakie cele mogły przyświecać F. Czarnyszewiczowi? Jakie funkcje mogła wypełniać jego powieść?
– W jakich okolicznościach ukazała się powieść i jakie były tego konsekwencje?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia 6‑8 w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Paulina Subocz‑Białek, Ireneusz Staroń, Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza, Kraków 2020.
Paulina Subocz‑Białek, Ireneusz Staroń, Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.