Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Błędy obliczeń numerycznych w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Powtórzysz wiadomości dotyczące błędów względnych i bezwzględnych oraz ich obliczania.
Zaimplementujesz program, który metodą siecznych wyznaczy pierwiastek dla zadanej funkcji.
Wykonasz ćwiczenia sprawdzające twoją wiedzę dotyczącą błędów obliczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał „Błędy obliczeń numerycznych w języku C++”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi programowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, opartego o programowanie.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie rozwiązują problem nr 1. Następnie wykonują polecenie nr 1.
Praca z tekstem. Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie przygotowują mapę myśli podsumowującą najważniejsze informacje.
Ćwiczenie umiejętności. W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w języku C++, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Film samouczek”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.