11
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Napisz program zaokrąglający podaną liczbę x tak, aby błąd względny nie przekroczył ustalonej wartości krytycznej bladKrytyczny.

Przetestuj działanie programu zaokrąglając liczbę 0,054256, dopóki błąd względny nie przekroczy wartości 5%.

Specyfikacja:

Dane:

  • x - zaokrąglana wartość; liczba rzeczywista z przedziału [0, 1]

  • bladKrytyczny - wartość krytyczna; liczba rzeczywista z przedziału [0, 100]

Wynik:

Program zwraca na standardowe wyjście zaokrągloną liczbę.

R1ZXOuvvBS3kZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszych zajęć i ułóż z nim zdanie.

Twoje zadanie: Program ma zaokrąglać podaną liczbę, dopóki błąd względny nie przekroczy ustalonej wartości.

Linia 1. kratka include otwórz nawias ostrokątny iostream zamknij nawias ostrokątny. Linia 2. kratka include otwórz nawias ostrokątny cmath zamknij nawias ostrokątny. Linia 3. using namespace std średnik. Linia 5. double zaokraglenie otwórz nawias okrągły double liczba przecinek int poPrzecinku zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 7. zamknij nawias klamrowy. Linia 9. int main otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 10. double x znak równości 0 kropka 054256 średnik. Linia 11. double bladKrytyczny znak równości 5 średnik. Linia 12. zamknij nawias klamrowy.
21
Ćwiczenie 2

Korzystając ze zdefiniowanej w programie stałej PIERWIASTEK_Z_2, sprawdź, z dokładnością do ilu miejsc po przecinku należy wypisać jej przybliżenie, aby błąd względny między wartością pierwotną a przybliżoną wynosił mniej niż 0,01%. Wypisz wyznaczoną liczbę cyfr.

Przykład:

Błąd względny między przybliżeniem pierwiastka z liczby 2 do dwóch cyfr po przecinku a wartością 1,41421356237 wynosi:

1 , 41421356237 1 , 41 1 , 41421356237 100 % = 0 , 29794385247 %

Potrzeba zatem przybliżenia do dwóch cyfr po przecinku, aby błąd względny wyniósł mniej niż 0,3%.

R1J8SA6dk2b9h
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

W wybranym edytorze wykorzystaj kod do rozwiązania zadania.

Linia 1. kratka include otwórz nawias ostrokątny iostream zamknij nawias ostrokątny. Linia 2. kratka include otwórz nawias ostrokątny cmath zamknij nawias ostrokątny. Linia 4. using namespace std średnik. Linia 6. double bladWzgledny otwórz nawias okrągły double x0 przecinek double x zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 8. prawy ukośnik prawy ukośnik tu uzpełnij swój kod. Linia 10. zamknij nawias klamrowy. Linia 12. double przyblizenie otwórz nawias okrągły double wartosc przecinek int liczbaCyfr zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 14. prawy ukośnik prawy ukośnik tu uzpełnij swój kod. Linia 16. zamknij nawias klamrowy. Linia 18. int main otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 19. const double PIERWIASTEK podkreślnik Z podkreślnik 2 znak równości 1 kropka 41421356237 średnik. Linia 20. int liczbaCyfr znak równości 0 średnik. Linia 22. prawy ukośnik prawy ukośnik tu uzpełnij swój kod. Linia 24. return 0 średnik. Linia 25. zamknij nawias klamrowy.
31
Ćwiczenie 3

Liczba Eulera może być zdefiniowana przez sumę następującego szeregu:

e = n = 0 1 n ! = 1 0 ! + 1 1 ! + 1 2 ! + . . .

Sprawdź, dla jakiego n błąd względny wyznaczonego przybliżenia liczby e będzie mniejszy niż 0,0000005. Jako wartość dokładną przyjmij stałą matematyczną M_E. Wypisz minimalną wartość n.

RYS4zweZtd0V3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

W wybranym edytorze wykorzystaj kod do rozwiązania zadania.

Linia 1. kratka include otwórz nawias ostrokątny iostream zamknij nawias ostrokątny. Linia 2. kratka include otwórz nawias ostrokątny cmath zamknij nawias ostrokątny. Linia 4. using namespace std średnik. Linia 6. double bladWzgledny otwórz nawias okrągły double x0 przecinek double x zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 8. prawy ukośnik prawy ukośnik uzupełnij program. Linia 10. zamknij nawias klamrowy. Linia 12. double wyznaczE otwórz nawias okrągły int n zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 14. prawy ukośnik prawy ukośnik uzupełnij program. Linia 16. zamknij nawias klamrowy. Linia 18. int main otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 19. double bladOczekiwany znak równości 0 kropka 0000005 średnik. Linia 20. int n znak równości 0 średnik. Linia 22. prawy ukośnik prawy ukośnik uzupełnij program. Linia 24. return 0 średnik. Linia 25. zamknij nawias klamrowy.