Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powodzie i ich przyczyny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony: XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
wyjaśnia powstawanie sztormów, powodzi i tsunami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia, czym jest powódź,
poznaje czynniki wpływające na powstanie powodzi,
rozróżnia rodzaje powodzi i określa ich genezę,
określa zagrożenia związane z powodziami i metody przeciwdziałania podtopieniom.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metodynauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, zeszyt przedmiotowy, arkusz papieru A1/A0, pisaki
Materiały pomocnicze:
E. Bajkiewicz‑Grabowska, Z. Mikulski, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Dane dotyczące rzek świata (Univeristy of New Hampshire) (dostęp 10.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie pojęcia powodzi – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie audiobooka i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, wykonanie wskazanych przez nauczyciela poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Prezentacja audiobooka zawierającego informacje o przyczynach powodzi i ich zasięgu przestrzennym w Polsce. W trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Zgłaszanie przez uczniów pytań i wątpliwości po wysłuchaniu audiobooka, wyjaśnienia nauczyciela.
Prezentacja grafiki interaktywnej przedstawiającej wybrane rzeki świata wraz z opisem ich reżimu i krótkim opisem zdarzeń powodziowych. Nauczyciel omawia poszczególne powodzie na podanych rzekach świata, wspólnie z uczniami przeprowadza analizę przyczyn tych powodzi w formie pogadanki.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Kilkuminutowa praca w grupach mająca na celu określenie głównych przyczyn powodzi w Polsce i na świecie oraz ich skutków (burza mózgów), a następnie opracowanie w postaci graficznej kompleksowego schematu przyczynowo‑skutkowego (alternatywnie mapy myśli) przedstawiającego związki między czynnikami przyrodniczymi i antropogenicznymi a powstawaniem powodzi.
Prezentacja na forum klasy przez przedstawicieli grup opracowanych schematów. Po każdej prezentacji następuje krótka dyskusja z udziałem wszystkich uczniów. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących związków przyczynowo‑skutkowych między czynnikami przyrodniczymi (zwłaszcza ustrojem rzek) i antropogenicznymi a powstawaniem powodzi. Sformułowanie ogólnych prawidłowości.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: Zbierz informacje na temat dziesięciu największych powodzi, jakie miały miejsce na świecie od początku XX w. Określ, co było ich przyczyną.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Audiobook i grafika interaktywna zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane, w części lub całości, podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień hydrologicznych, np. cyklu hydrologicznego, bilansu wodnego, rozmieszczenia wód powierzchniowych na Ziemi, ustrojów rzecznych itp. Znajdą także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery.