Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 12. Treść, zakres i ostrość nazwy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
1. Podstawowe kategorie logiczne języka: nazwy i zdania. Uczeń:
1) wskazuje w odpowiednich tekstach nazwy i zdania w sensie logicznym;
2) odróżnia kategorie logiczne nazw i zdań od kategorii gramatycznych rzeczowników i zdań w sensie gramatycznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz kolejne ważne kryteria podziału nazw.

  • Poćwiczysz odróżnianie nazw według ostrości.

  • Nauczysz się w praktyce stosować kategorię treści i zakresu nazwy.

  • Usystematyzujesz wiedzę na temat różnych rodzajów i sposobów odróżniania od siebie nazw.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna kryteria podziału nazw;

  • rozróżnia zdania według ostrości;

  • stosuje kategorię treści i podziałiu nazw;

  • posiada wiedzę na temat różnych rodzajów i sposobów odróżniania od siebie nazw.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • film;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów;

  • tablica interaktywna lub rzutnik;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie krótkiej, kilkuzdaniowej dziennikarskiej relacji z jakiegoś zdarzenia, jakie miało miejsce poprzedniego dnia. Ich zadaniem jest jasność i przejrzystość.

Faza wstępna:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentację pracy domowej. Wypisuje na tablicy kilka charakterystycznych używanych przez nich nazw. W czasie lekcji będzie się do nich odwoływał tłumacząc treść, zakres i ostrość nazwy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w trzyosobowe zespoły. Każdy zespół dostaje dwie nazwy: „nudna lekcja”, „sprężyna” (mogą być inne nazwy, które przyjdą do głowy nauczycielowi). Uczniowie mają za zadanie podać ich definicje.

  2. Nauczyciel prosi kolejne grupy o podanie ich definicji. Następuje krótka rozmowa na temat różnic między definicjami oraz które są najlepsze i dlaczego.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  4. Nauczyciel wraca nazw wypisanych w efekcie realizacji pracy domowej. Pyta klasę o ich treść, zakres i ostrość. Następnie wraca do nazw zdefiniowanych w punkcie 1‑2. W trybie rozmowy kierowanej prosi teraz klasę o podanie ich cech konstytutywnych oraz przykładów cech przygodnych.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie wynotować trzy zdania z książki, którą czytają, wyodrębnić wszystkie występujące w nich nazwy, a następnie przyporządkować je do odpowiedniej kategorii. Nadto, jeśli we fragmencie występują nazwy nieostre uczniowie mają za zadnie spróbować je „wyostrzyć”.

Materiały pomocnicze:

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

  • Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.