Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Programowanie obiektowe – projekt, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, co opisują wymagania funkcjonalne i wymagania niefunkcjonalne.
Przeanalizujesz, co powinna zawierać dokumentacja techniczna (specyfikacja) oprogramowania.
Przećwiczysz wykorzystanie narzędzia Github i scharakteryzujesz kilka podstawowych funkcji kontroli wersji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zakładają konta na platformie Github, jeśli jeszcze wcześniej ich nie mieli.
Uczniowie dzielą się na dwuosobowe grupy.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Programowanie obiektowe – projekt, etap I”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie siadają grupami.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z prezentacją.
Uczniowie w parach dyskutują na temat programu, który chcą stworzyć. Jeden z nich jest klientem, drugi projektantem. Zapisują swój wywiad oraz zamieszczają na utworzonym koncie Github
Uczniowie przygotowują diagramy przypadków użycia oraz dokumentację. Zamieszczają ją na utworzonym koncie Github
Faza podsumowująca:
Chętne lub wybrane pary przedstawiają swoje wywiady dot. produktu oraz przygotowane diagramy przypadków użycia i dokumentację.
Koleżanki i koledzy zadają prezentującym osobom pytania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Przed zajęciami można poprosić uczniów, aby zapoznali się z e‑materiałami dotyczącumi Githuba.