Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacje gospodarcze: światowe i regionalne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20;
zna cele działania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
charakteryzuje cele funkcjonowania Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;
omawia działalność Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
porównuje działalność organizacji Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku i Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie zapoznania się z funkcjonującymi współcześnie najważniejszymi organizacjami gospodarczymi o zasięgu regionalnym i światowym.
Podział klasy na siedem grup:
grupa I – Grupa G7/G8;
grupa II – Grupa G20;
grupa III – Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);
grupa IV – Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (CEFTA);
grupa V – Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową (OPEC);
grupa VI – Wspólnota Gospodarcza Azji i Pacyfiku (APEC);
grupa VII – Umowa Stany Zjednoczone‑Meksyk‑Kanada (USMCA).
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wprowadzenie do tematu o wybranych organizacjach gospodarczych o zasięgu światowym i regionalnym – uczniowie budują mapę myśli ze skojarzeniem „gospodarka światowa”.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie przez nauczyciela do tematu o historii międzynarodowych organizacji gospodarczych przez omówienie roli:
Międzynarodowego Funduszu Walutowego;
Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju;
Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG);
Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG)/Unii Europejskiej;
Światowej Organizacji Handlu (WTO);
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
2. Dyskusja na temat roli organizacji gospodarczych we współczesnym świecie.
3. Prezentacja materiału przygotowanego przez poszczególne grupy:
grupa I prezentuje historię powstania i funkcjonowanie Grupy G8/G7;
grupa II omawia zasady działania i cele Grupy G20;
grupa III przedstawia Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);
grupa IV charakteryzuje Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (CEFTA);
grupa V wskaże cele istnienia Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową (OPEC);
grupa VI omawia zasady działania Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC);
grupa VII prezentuje Umowę Stany Zjednoczone‑Meksyk‑Kanada.
4. Każda z grup na zakończenie swojej prezentacji przedstawia krótkie podsumowanie o swojej organizacji międzynarodowej, które jest częścią notatki z lekcji.
5. Praca zespołu klasowego pod kierunkiem nauczyciela – analiza schematu organizacyjnego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) jako przykładu typowej organizacji międzynarodowej o charakterze gospodarczym.
Faza podsumowująca
1. Klasowa burza mózgów – znaczenie organizacji międzynarodowych we współczesnej gospodarce światowej i regionalnej. Zapisanie wniosków do zeszytów jako podsumowanie lekcji o organizacjach gospodarczych.
2. Wykonanie ćwiczeń.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Nowak, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, [w]: Teresa Łoś‑Nowak, Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota – mechanizmy działania – zasięg, Wrocław 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako materiał inspirujący do opracowania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy do lekcji.