Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje gospodarcze: światowe i regionalne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;

22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odróżnia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20;

  • zna cele działania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;

  • charakteryzuje cele funkcjonowania Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;

  • omawia działalność Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;

  • porównuje działalność organizacji Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku i Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie zapoznania się z funkcjonującymi współcześnie najważniejszymi organizacjami gospodarczymi o zasięgu regionalnym i światowym.
Podział klasy na siedem grup:

  • grupa I – Grupa G7/G8;

  • grupa II – Grupa G20;

  • grupa III – Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);

  • grupa IV – Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (CEFTA);

  • grupa V – Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową (OPEC);

  • grupa VI – Wspólnota Gospodarcza Azji i Pacyfiku (APEC);

  • grupa VII – Umowa Stany Zjednoczone‑Meksyk‑Kanada (USMCA).

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Wprowadzenie do tematu o wybranych organizacjach gospodarczych o zasięgu światowym i regionalnym – uczniowie budują mapę myśli ze skojarzeniem „gospodarka światowa”.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie przez nauczyciela do tematu o historii międzynarodowych organizacji gospodarczych przez omówienie roli:

  • Międzynarodowego Funduszu Walutowego;

  • Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju;

  • Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG);

  • Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG)/Unii Europejskiej;

  • Światowej Organizacji Handlu (WTO);

  • Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

2. Dyskusja na temat roli organizacji gospodarczych we współczesnym świecie.

3. Prezentacja materiału przygotowanego przez poszczególne grupy:

  • grupa I prezentuje historię powstania i funkcjonowanie Grupy G8/G7;

  • grupa II omawia zasady działania i cele Grupy G20;

  • grupa III przedstawia Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);

  • grupa IV charakteryzuje Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (CEFTA);

  • grupa V wskaże cele istnienia Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową (OPEC);

  • grupa VI omawia zasady działania Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC);

  • grupa VII prezentuje Umowę Stany Zjednoczone‑Meksyk‑Kanada.

4. Każda z grup na zakończenie swojej prezentacji przedstawia krótkie podsumowanie o swojej organizacji międzynarodowej, które jest częścią notatki z lekcji.

5. Praca zespołu klasowego pod kierunkiem nauczyciela – analiza schematu organizacyjnego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) jako przykładu typowej organizacji międzynarodowej o charakterze gospodarczym.

Faza podsumowująca

1. Klasowa burza mózgów – znaczenie organizacji międzynarodowych we współczesnej gospodarce światowej i regionalnej. Zapisanie wniosków do zeszytów jako podsumowanie lekcji o organizacjach gospodarczych.

2. Wykonanie ćwiczeń.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Nowak, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, [w]: Teresa Łoś‑Nowak, Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota – mechanizmy działania – zasięg, Wrocław 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany jako materiał inspirujący do opracowania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy do lekcji.