Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Premierzy III Rzeczypospolitej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje rolę i znaczenie Prezesa Rady Ministrów w polskim systemie politycznym;
charakteryzuje dokonania i porażki polskich premierów III RP i układa premierów III RP w porządku chronologicznym;
rozważa, co to znaczy „być dobrym premierem” i który z premierów III RP najlepiej przysłużył się naszemu państwu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rybi szkielet;
lekcja odwrócona.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel rysuje na tablicy szkielet ryby. W „głowie” zapisuje zagadnienie wprowadzające „Być dobrym premierem”.
2. Uczniowie podają swoje propozycje i ich uzupełnienia, które nauczyciel zapisuje przy „ościach” głównych i mniejszych. Chętny/wybrany uczeń podsumowuje ustalenia klasy przedstawione na wspólnym schemacie.
Faza realizacyjna
1. Podczas poprzednich zajęć pomiędzy uczniów rozdzielone zostały zadania – każdy przygotowuje minutową prezentację sylwetki jednego z premierów III RP, przedstawiającą go w dobrym świetle, lub minutową krytykę rządów jednego z premierów.
2. Uczniowie zgodnie z kolejnością wyznaczoną przez oś czasu przedstawiają sukcesy i porażki kolejnych premierów III RP.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel przeprowadza głosowanie. Uczniowie wybierają najlepszego premiera III RP zgodnie z przyjętymi przez siebie na początku lekcji kryteriami oraz na podstawie prezentacji sylwetek przedstawionych podczas zajęć.
Praca domowa:
Rozwiąż ćwiczenia interaktywne 1–8.
Materiały pomocnicze:
Piotr Pacewicz, Chcemy dobrego premiera, wyborcza.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
CBOS, Pierwsze notowania rządu Mateusza Morawieckiego, Komunikat z badań nr 9/2018, cbos.pl.
Adam Michnik, Wasz prezydent/Nasz premier, wyborcza.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać przygotowane przez uczniów charakterystyki do przeprowadzenia quizu – chętne lub wybrane osoby czytają charakterystykę rządów, zadaniem reszty klasy jest zgadnięcie, o którym premierze mowa. Najciekawszymi informacjami zdobytymi w czasie gry uczniowie uzupełniają linię chronologiczną.