Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Niejednoznaczności w języku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje zjawiska językowe prowadzące do niejednoznaczności: paradoks, anakolut, amfibolia, metafora, idiom i inne;
charakteryzuje niewerbalne niejednoznaczności wypowiedzi, czyli implikaturę i ironię;
nazywa zjawiska językowe użyte w wypowiedzi;
wskazuje i interpretuje zjawiska językowe o charakterze niejednoznacznym w utworze literackim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed zajęciami nauczyciel może przeprowadzić inną lekcję, dotyczącą homonimii, antonimii i synonimii:
Homonimy, synonimy i antonimy w języku polskimHomonimy, synonimy i antonimy w języku polskim
Faza wprowadzająca
Nauczyciel podaje uczniom kilka przykładów różnych niejednoznacznych form, np.: wypożyczę skuter; zamek na piasku; biały kruk; Arek pojechał rowerem, był ładny... i inne.
Zadaniem uczniów jest zastanowić się nad sensem tych form. Czy jest jednoznaczny? Po ogólnoklasowej dyskusji na temat wątpliwości co do znaczenia wymienionych form, nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zajmować się rozpoznawaniem form niejednoznacznych w języku polskim. Następnie prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, następnie wykonują 2 pierwsze ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”. W kolejnym kroku zapoznają się z wykładem ekspertki w sekcji multimedialnej. Polecenie 1 może służyć jako praca domowa. Następnie uczniowie pracują nad pozostałymi ćwiczeniami w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje zabawę językową. Uczniowie dzielą się na grupy i za pomocą niejednoznaczności językowych konstruują dwie zagadki dla pozostałych uczniów, np.: możemy to zrobić z pomocą włącznika, albo poprosić o to strażaków (odpowiedź: gasić, gaszenie).
Materiały dodatkowe:
Małgorzata Iwanowicz, Edward Polański, Ująć rzecz inaczej: wiadomości, ćwiczenia i testy słownikowo frazeologiczne dla szkół, Łódź 2006.
Małgorzata Majewska, Homonimia i homonimy w opisie językoznawczym, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.