Sprawdź się
Wymień wszystkie poznane w tej lekcji zjawiska powodujące wieloznaczność komunikatu.
Rozpoznaj zjawiska powodujące niejednoznaczność poniższych wypowiedzi. Wpisz ich nazwy.
Podaj definicję terminu homonim i przypomnij sobie, jakie inne zjawiska językowe zestawiane z homonimami wyróżniamy.
Podaj własne przykłady homonimu.
Wymyśl kontekst dla prośby Podasz mi? Nazwij zjawisko, z jakim mamy w tej wypowiedzi do czynienia.
Audiobook do ćwiczeń 7‑8
Joanna Mueller
Post — fast — scriptum
Zmęczona uczestnictwem
w kulturze, nazbyt wyczerpana jej
niewątpliwym wyczerpaniem, wykończona
końcem, w walce o oddech, płynę
z nurtem, nie pod prąd potoku
mowy, przełykam frytkę (fat & fast), po nas obu
choćby potop, trwamy niedotrawione przez osiem
żołądków tej bulimiczki, co nas odpycha, bo woli
innym kawałkiem kartofla napchać się — miot,
wymiot — w tej masie
czekolady o walentynkowych
kształtach płynę, płynie,
plamię złożone równo kartki młodej,
ponętnej poezji wleżanej w blat
stolika, splamione plemię, krwawa
pomidorowa łza, kapie, popart,
popkult, popcorn, nie słyszę,
co pan mówi do mnie, gra
walkman, ja gram — man,
woman — przegram
i tak: nie udzielam siebie
(w odpowiedzi), nie ulegam
(wątpliwości), szybko, wyrzuciwszy
wszystko oprócz tacy (wypchajcie się
tym, co zostanie)
wychodzę (z siebie, z założenia)
Zapoznaj się z treścią nagrania wiersza Joanny Mueller pt. Post – fast – scriptum. Podaj cechy decydujące o niejednoznaczności tego wiersza.
Odpowiedz na pytania. Jak w językoznawstwie nazywane są konstrukcje, których zderzenie wykorzystała autorka w puencie? Jak myślisz, co chciała tym zderzeniem osiągnąć? Uzasadnij swoją odpowiedź.