Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wymień wszystkie poznane w tej lekcji zjawiska powodujące wieloznaczność komunikatu.

RBa208ozKu7XV
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Rozpoznaj zjawiska powodujące niejednoznaczność poniższych wypowiedzi. Wpisz ich nazwy.

Rwo7I7rWDvexn
No, gratulacje. (Kontekst: adresat wypowiedzi dostał mandat za prędkość). – Tu uzupełnij Jacek ma kota, jest miły. – Tu uzupełnij Wziąłem to za dobrą monetę. – Tu uzupełnij Daj. – Tu uzupełnij
11
Ćwiczenie 3

Podaj definicję terminu homonim i przypomnij sobie, jakie inne zjawiska językowe zestawiane z homonimami wyróżniamy.

RqeglPDzB4b8x
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Podaj własne przykłady homonimu.

RWhLyZfQltaoI
(Uzupełnij).
R1QcDkn4y0yjQ2
Ćwiczenie 5
Zaznacz niewerbalne wykładniki ironii. Możliwe odpowiedzi: 1. ton głosu, 2. akcentowanie, 3. mimika, 4. gestykulacja
31
Ćwiczenie 6

Wymyśl kontekst dla prośby Podasz mi? Nazwij zjawisko, z jakim mamy w tej wypowiedzi do czynienia.

RhNutcKhvdOpC
(Uzupełnij).

Audiobook do ćwiczeń 7‑8

R1Fyg4SZuhctR
Nagranie dźwiękowe Joanna Mueller, Post — fast — scriptum.
Źródło: Joanna Mueller, Somnambóle fantomowe, Przejęznaczenia symbóliczne, Post - fast - scriptum, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/mueller-post-fast-scriptum/.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z treścią nagrania wiersza Joanny Mueller pt. Post – fast – scriptum. Podaj cechy decydujące o niejednoznaczności tego wiersza.

RnuGxo3C1VxBR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odpowiedz na pytania. Jak w językoznawstwie nazywane są konstrukcje, których zderzenie wykorzystała autorka w puencie? Jak myślisz, co chciała tym zderzeniem osiągnąć? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R8tfaaKbAP0qz
(Uzupełnij).