Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji , gdzie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wykresy funkcji logarytmicznych w przesunięciu wzdłuż osi odciętych układu współrzędnych;
odczytuje własności funkcji logarytmicznej na podstawie wzoru i wykresu;
wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda krokodyla.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do Internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela tematu: „Wykres i własności funkcji , gdzie ” i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie omawiają te treści z całą klasą. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. W razie potrzeby uczniowie korzystają z e‑podręcznika.
Nauczyciel czyta polecenie numer 1 z części „Aplet”. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, następnie na forum klasy wspólnie wyjaśniają ewentualne wątpliwości.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia od 1 do 5 z części „Sprawdź się”, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr 6, 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami. W razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie indywidualnie układają i rozwiązują zadania do omawianego tematu. Mogą wymieniać się zadaniami. Praca przebiega metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Praca uczniów podczas lekcji podlega ocenie. W ocenie nauczyciel powinien wziąć pod uwagę wkład pracy oraz pomysłowość uczniów. Lekcję można zakończyć ankietą ewaluacyjną dotyczącą celów kształcenia.