Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Klasycystyczny charakter bajek Ignacego Krasickiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
12) w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: trenów i pieśni Jana Kochanowskiego, bajek Ignacego Krasickiego, Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Zemsty Aleksandra Fredry, Balladyny Juliusza Słowackiego;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne: Uczeń:

  • wymienia cechy bajki jako gatunku klasycystycznego;

  • omawia nauki płynące z bajek;

  • tworzy własną bajkę z uwzględnieniem cech gatunku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • teksty wybranych bajek Ignacego Krasickiego ;

  • treść bajki I. Krasickiego pt. Koniec;

  • fotografie dla każdej grupy;

  • fragment utworu Franciszka Ksawerego Dmochowskiego Sztuka rymotwórcza z lukami .

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom fragment utworu Franciszka Ksawerego Dmochowskiego Sztuka rymotwórcza, w którym wykropkowane zostały wyrazy bajka. Prosi, aby przeczytali tekst i zaproponowali słowa, których w nim brakuje. Nie informuje, że chodzi o to samo słowo.

    Tekst do uzupełnienia:

    W różnych rzeczy postaci i różnego zwierza
    .......... prosto do celu moralnego zmierza.
    Co zwierzęta gadają, w czym się mylnie rządzą,
    Niech się stąd uczą ludzie, niech równie nie błądzą.
    Tok jej prosty, zaleta z rzeczy i stosunku.
    Lecz i w tym mało dobrze pisało gatunku. [...]
    Trzeba sztukę z wdziękami natury pomieścić –
    I przypowieść zaostrzyć, i w .......... się pieścić,
    Wszystko do swego kształtnie podciągnąć rzemiosła,
    Dumę lwa, chytrość liszki, próżność wydać osła.
    Od Wschodu się nam dostał ten zabytek wierszy;
    Z Greków Ezop dowcipny prawił .......... pierwszy,
    Fedr je Rzymianom, Fonten Francuzom przyswoił,
    Jakubowski je rytmem ojczystym przestroił,
    A ten, w którym się tyle wielkich darów mieści,
    Krasicki śliczne zrobił .......... i powieści.
    Jeźli więc w .......... życia chcesz dawać przykłady,
    Idź za piękną naturą i stąpaj w tych ślady.

  2. Wskazane osoby odczytują swoje propozycje uzupełnień. Następnie prowadzący wyświetla fragment utworu Franciszka Ksawerego Dmochowskiego umieszczony w e‑materiale w sekcji Przeczytaj. Uczniowie sprawdzają swoje odpowiedzi.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania:
    - Jakie są cechy bajki jako gatunku?
    - Jakie bajki Ignacego Krasickiego znają uczestnicy zajęć?
    - Jakie nauki zawierają wskazane przez uczniów teksty?

  4. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Prezentacja TED”. Uczniowie odczytują polecenie: Obejrzyj film z wykładem i wynotuj najważniejsze cechy bajki jako gatunku klasycystycznego i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Uczniowie w tych samych parach losują treści bajek przygotowane przez nauczyciela. Tworzą kilkuzdaniowe wypowiedzi, w których udowadniają, że wylosowane przez nich teksty mają charakter klasycystyczny.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  4. Praca w grupach. Prowadzący dzieli klasę na pięć grup. Każda grupa otrzymuje fotografię, która związana jest z dzisiejszymi czasami.
    Polecenie dla grup: Stwórzcie bajkę, która będzie poruszała temat związany z fotografią. Pamiętajcie o cechach gatunku.

Przykładowe zdjęcia:

RSdvtfybwhTVq
https://pixabay.com/pl/photos/miejsca-pracy-zesp%C3%B3%C5%82-1245776/
RKjlrbIjxvsPh
https://pixabay.com/pl/photos/czas-pracy-zegar-kawa-planowanie-5193038/
R10YJDB1yWy9P
https://pixabay.com/pl/photos/kobieta-parasol-p%C5%82ywaj%C4%85ce-skoki-1245817/
RRlK6HVWReaOG
https://pixabay.com/pl/photos/r%C4%99ce-przyja%C5%BA%C5%84-przyjaciele-dzieci-2847508/
R1Rck9HXmaoNs
https://pixabay.com/pl/photos/blogger-kom%C3%B3rkowy-urz%C4%85d-biznesu-336371/
  1. Wskazane osoby z poszczególnych grup przedstawiają bajki. Po prezentacji każdej grupy chętni uczniowie formułują naukę płynącą z tekstu i oceniają, czy odczytany tekst ma cechy bajki.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy bajkę Krasickiego: KONIEC
    Zmordował się na koniec ten, co bajki prawił,
    Żeby więc do ostatka słuchaczów zabawił,
    Rzekł: „Powiem jeszcze jedną, o której nie wiecie:
    Bajka poszła w wędrówkę. Wędrując po świecie
    Zaszła w lasy głębokie; okrutni i dzicy
    Napadli ją z hałasem wielkim rozbójnicy,
    A widząc, ze ubrana bardzo podle była,
    Zdarli suknie - aż z bajki Prawda się odkryła”.
    [Źródło: https://literat.ug.edu.pl/ikbajk/039.htm]

  2. Jedna osoba odczytuje tekst. Następnie prowadzący pyta:
    - Czego dowiadujemy się o bajce?
    - Jakie jej cechy zostały przywołane przez autora?
    Wskazane osoby odpowiadają.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pracę domową wskazaną w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Paulina Słoma, Krasicki w szkole a Krasicki szkolny – o (nie) omawianiu sylwetek twórców w liceum, „Acta Humana” 2018, nr 9, s. 143‑151.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium bazowe we wprowadzeni do zajęć lub w podsumowaniu lekcji.