Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Beczka z prochem. Sytuacja w Królestwie Polskim przed wybuchem powstania styczniowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny wzrostu nastrojów patriotycznych wśród Polaków i politykę władz zaborczych;
opisuje stronnictwa działające w Królestwie Polskim;
omawia postulaty białych i czerwonych;
charakteryzuje postać Aleksandra Wielopolskiego i jego rolę w wybuchu powstania styczniowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jaka była sytuacja Polaków i Królestwa Polskiego po powstaniu listopadowym.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Prowadzący poleca, aby wybrana osoba (albo ochotnik) przypomniała, jaka była sytuacja Polaków w Królestwie Polskim po powstaniu listopadowym. W razie potrzeby uzupełnia wypowiedź ucznia o istotne informacje.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 4 – Trzydzieści lat minęło…,
grupy 2 i 5 – „Biali” i „czerwoni”,
grupy 3 i 6 – Ugoda zamiast niepodległości oraz W stronę powstania.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Wyjaśnij, dlaczego Wielopolski nie cieszył się społecznym poparciem, a jego politykę oceniano jako zdradę interesów narodowych. Podaj dwa argumenty” z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie (wciąż pracując w grupach) opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”, dopasowując właściwe elementy. Następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką, a wskazane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla ćwiczenie 5, które uczniowie wykonują w parach. Wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują o tym, w jaki sposób Polacy zamierzali odzyskać niepodległość. W tym celu wykonują najpierw w parach ćwiczenie 6: przyporządkowują poszczególne postulaty białych i czerwonych do analizy SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia). Następnie oceniają, która propozycja ich zdaniem miała większe szanse powodzenia. Przedstawiają swoje opinie wraz z argumentacją.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Beczka z prochem. Sytuacja w Królestwie Polskim przed wybuchem powstania styczniowego”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J.W. Borejsza, Piękny wiek XIX, Warszawa 1984.
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 3 – ilustracja 1: Polikarp Gumiński, Atak wojsk rosyjskich na kościół św. Anny w Warszawie 27 lutego 1861 r.; domena publiczna, Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 – ilustracja 2: Aleksander Lesser, Pogrzeb pięciu poległych w Warszawie, 2 marca 1861 r.; domena publiczna, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 – ilustracja 3: Wojsko rosyjskie strzelające do manifestantów, kwiecień 1861 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 – ilustracja 4: Artur Grottger, Zamknięcie kościołów w Warszawie, 1861 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 – ilustracja 5: Aleksander Sochaczewski, Branka 1863; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja: Artur Grottger, Branka, cykl Polonia; domena publiczna, Wikimedia Commons.