Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Reformatorzy religijni w Szwajcarii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia działalność reformatorską Ulricha Zwingliego.
charakteryzuje podstawowe założenia teologii Zwingliego.
opisuje działalność reformatorską Jana Kalwina.
charakteryzuje teologię Jana Kalwina.
ocenia wkład Ulricha Zwingliego i Jana Kalwina w rozwój reformacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, uczniowie w ramach każdej grupy opracowują krótkie prezentacje na jeden z danych tematów: 1. Działalność Ulricha Zwingliego; 2. Doktryna Ulricha Zwingliego; 3. Działalność Jana Kalwina; 4. Doktryna Jana Kalwina.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Przedstawiciele każdej z grup (mogą to być ochotnicy, jeśli ich brak – wskazani uczniowie) prezentują swoje prace przed resztą klasy, a uczniowie zapisują kluczowe informacje. Jeden z uczniów notuje najważniejsze punkty na tablicy.
Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, sugerują informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Praca ze schematem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach przygotowali krótkie notki na temat trzech innych przedstawicieli kalwinizmu: Wilhelma Farela, Teodora de Beze oraz Johna Knoxa. Mogą w tym celu korzystać z innych źródeł, także internetowych. Po ustalonym czasie wylosowana para przedstawia swoją notatkę, pozostali uczniowie mogą uzupełniać zaprezentowane informacje. Na zakończenie tej części uczniowie indywidualnie wykonują polecenia związane z multimedium, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 5‑8. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Reformatorzy religijni w Szwajcarii” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby.
Praca domowa:
Przygotuj schemat prezentujący organizację Kościoła kalwińskiego.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Schemat”, aby przygotować się do późniejszej pracy.