Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie układów równań z dwiema niewiadomymi metodą przeciwnych współczynników
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza liczbę rozwiązań układu równań liniowych
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą przeciwnych współczynników
tworzy algorytmy rozwiązywania układów równań liniowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają poznane wcześniej rodzaje układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi i sposoby odnajdywania ich rozwiązań.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Wspólnie starają się podsumować umiejętności nabyte po analizie przykładów.
Jako podsumowanie omawiają prezentację multimedialną.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Metoda przeciwnych współczynników rozwiązywania układów równań
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz przy powtórzeniu wiadomości dotyczących układów równań liniowych.