Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Mityzacja rzeczywistości w opowiadaniach Brunona Schulza cz. II – Przestrzeń
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia związek między prozą Brunona Schulza a psychoanalizą;
przedstawia porządek przekształceń porządku czasowego i przestrzennego w prozie B. Schulza;
dostrzega wspólne sposoby obrazowania we fragmencie Nocy lipcowej i rysunkach Brunona Schulza;
interpretuje prowincjonalność w prozie Brunona Schulza jako materiał do mityzacji rzeczywistości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
pokaz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel może przed lekcją zaproponować uczniom lekturę wybranych fragmentów książki profesora Jerzego Jarzębskiego: Schulzowskie miejsca i znaki, Gdańsk 2016 – w wersji książkowej lub przedstawionej w niniejszym materiale. Stopień trudności tekstu wskazuje, że jest on przeznaczony dla uczniów o wyższych kompetencjach literaturoznawczych.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powtórki z pierwszej części lekcji o mityzacji rzeczywistości w twórczości Brunona Schulza. Uwaga uczniów powinna być skupiona na takich pojęciach, jak: mit, mityzacja, wielopiętrowe ciągi metafor, kultura popularna, księga.
Nauczyciel informuje uczniów, że w drugiej części zespół klasowy będzie zajmował się związkami prozy B. Schulza z psychoanalizą i innymi teoriami, które rozwijały się w jego czasach.
Nauczyciel przedstawia „Wprowadzenie”, cele lekcji oraz zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Zanim uczniowie rozpoczną pracę z multimedium, nauczyciel wyświetla cytat:
Widoczne jest, że marzenie senne jest wyrazem duchowego życia w czasie trwania snu, które wprawdzie posiada pewne podobieństwo do życia na jawie, lecz zarazem znacznie się odeń różni.
Zygmunt Frued, Wstęp do psychoanalizy, tłum. S. Kempnerówna, W. Zaniewicki, Warszawa 2001, s. 73.
Uczniowie w ogólnoklasowej dyskusji zastanawiają się nad różnicami, które zasugerował Freud. Następnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Skupiają swoją uwagę na rozdziale: Rola snu i marzeń w opowiadaniach Schulza, a we fragmencie opowiadania Edzio poszukują różnic, o których dyskutowali uprzednio. Uczniowie zapoznają się także z pierwszym rozdziałem sekcji.
Praca z multimedium.
Uczniowie zapoznają się z treścią „Prezentacji multimedialnej” i następnie poszukują oznak procesu mityzacji rzeczywistości w twórczości Brunona Schulza (zarówno w prozie jak i rysunkach). Zestawiają szkice drohobyczanina z fragmentem opowiadania: Noc lipcowa.
Po zbadaniu przejawów mityzacji rzeczywistości uczniowie rozpoznają cele tego procesu oraz znaczenie prowincjonalności w twórczości Brunona Schulza. Po wysłuchaniu treści zaprezentowanej w sekcji „Audiobook” wykonują przygotowane polecenia.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel powraca do najważniejszych treści, które pojawiły się w pierwszej części materiału o mityzacji rzeczywistości w prozie B. Schulza. Może ponowić swoje pytanie o celowość zabiegów stosowanych przez pisarza, tym razem w kontekście psychoanalitycznym: Czy to zabieg, który oddala, czy przybliża do prawdziwego świata? Czy jest ucieczką od prawdy o człowieku, czy zbliżaniem się do niej?
W podsumowaniu nauczyciel może zwrócić uwagę, że badacze twórczości B. Schulza traktują często jego twórczość jak swoiste studium psychiki pisarza i jego obsesji (Jerzy Jarzębski, ale także A. Kaszuba‑Dębska poświęciła temu zagadnieniu kilka rozdziałów biografii pisarza).
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą napisać liczącą co najmniej 200 słów recenzję filmu: Sanatorium pod klepsydrą w reżyserii Jerzego Hasa z 1973 roku.
Materiały dodatkowe:
Anna Kaszuba‑Dębska, Bruno. Epoka genialna, Kraków 2020.
Mityzacja rzeczywistości. Bruno Schulz 1892‑1942. Wystawa ze zbiorów Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, red. T. Dunin, H. Kosienkowska, Lublin 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać wszytkie cztery multimedia z dwuczęściowego materiału o mityzacji rzeczywistości w twórczości B. Schulza do lekcji powtórkowych, ale także do prezentacji na temat kultury popularnej czy psychoanalizy w literaturze.