Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Magdalena Seroczyńska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pomiar parametrów opisujących ruch jednostajny po okręgu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi. II. Mechanika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
Metody nauczania: | dyskusja i wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | tablica , kolorowe mazaki, komputery (jeden na parę) |
Materiały pomocnicze: | symulacja interaktywna e‑materiału |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Rozpoznanie przez nauczyciela wiedzy wyjściowej uczniów związanej z pojęciami okresu, częstotliwości i prędkości kątowej. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela zastanawiają się, w jaki sposób można mierzyć okres, częstotliwość i prędkość liniową. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują przykłady zawarte w e‑materiale. Uczniowie w parach analizują symulację interaktywną zawarta w e‑materiale. Nauczyciel omawia wyniki uzyskane przez uczniów i wyjaśnia wątpliwości związane z symulacją. Uczniowie w parach zastanawiają się nad realizacją podobnej symulacji związanej z pomiarem okresu ruchu, a potem z pomiarem prędkości liniowej. | |
Faza podsumowująca: | |
Prezentacja na forum klasy projektów symulacji. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje do wykonania zadania z zestawu ćwiczeń zawarte w e‑materiale. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się z symulacją interaktywną przed zajęciami w celu sprowokowania do dyskusji na lekcji. |