Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie dane znajdują się w szeregu elektrochemicznym?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny; potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia, jakie dane znajdują się w szeregu elektrochemicznym;
pisze równania reakcji chemicznych, jakim ulegają drobiny w szeregu elektrochemicznym;
omawia, jakie dane znajdują się w szeregu homologicznym;
analizuje, jak dane zawarte w szeregu elektrochemicznym pozwalają przewidzieć przebieg reakcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
technika 423;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jakie znacie szeregi”?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się podać dane, które znajdują się w szeregu elektrochemicznym i zapisują je na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel losowo dzieli uczniów na cztery grupy i informuje, że będą pracowali techniką 423. Wyjaśnia uczniom zasady pracy tą techniką (4- liczba grup; 2 – każda grupa wpisuje po 2 propozycje – propozycje nie mogą się powtarzać; 4 czas przeznaczony dla grupy) oraz rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest wyszukanie informacji w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” na temat danych zawartych w szeregu elektrochemicznym. Uczniowie również mogą wykorzystać informacje zawarte w grafice interaktywnej. Po wyznaczonym czasie uczniowie zapisują dwie propozycje na arkuszu papieru a po dwóch minutach na określony znak nauczyciela, uczniowie przekazują sobie nawzajem arkusze i dopisują kolejne dwie propozycje, aż do powrotu arkusza danego do właścicieli. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy grup na forum prezentują efekty pracy, uzupełniają nawzajem odpowiedzi. Powrót do fazy wstępnej i skorygowanie wcześniejszych wypowiedzi uczniów na temat danych zawartych w szeregu elektrochemicznym.
Uczniowie wspólnie na podstawie wcześniejszej pracy wypracowują wnioski wynikające z szeregu elektrochemicznego metali. Propozycje wniosków zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność wyciągniętych wniosków.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 5‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie chętni udzielają odpowiedzi na pytanie: Jakie znaczenie ma szereg elektrochemiczny? 2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika może być wykorzystana podczas lekcji do zobrazowania uczniom danych zawartych w szeregu elektrochemicznym. Uczniowie nieobecni mogą medium wykorzystać do samokształcenia celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest szereg elektrochemiczny?
Jakie dane znajdują się w szeregu elektrochemicznym?