Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania prowadzące do wykorzystania wzorów Viete’a

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.

Uczeń:

3) stosuje wzory Viete’a dla równań kwadratowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza sumę i iloczyn pierwiastków równania kwadratowego

  • przekształca równanie kwadratowe tak, aby można było wykorzystać wzory Viete’a

  • oblicza współczynniki równania kwadratowego przy podanych warunkach

  • dobiera odpowiedni model algebraiczny do rozwiązania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • stoliki zadaniowe

  • burza mózgów

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wzory Viete’a oraz warunki, jakie muszą spełniać pierwiastki równania, aby posiadały określoną własność.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych równań kwadratowych typu ax2+bx+c=0. Uczniowie obliczają sumę i iloczyn pierwiastków.

  2. Następnie starają się podzielić równania na grupy, według znaków iloczynu i sumy pierwiastków.

  3. Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały.

  4. Przykłady rozwiązań równań znajdujące się w części Przeczytaj uczniowie analizują w parach. Wspólne z nauczycielem wyjaśniają wątpliwości.

  5. Uczniowie oglądają film samouczek i omawiają go wraz z nauczycielem.

  6. Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Każdy stolik zawiera 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje stopień  bardzo dobry.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobu określania liczby rozwiązań równania kwadratowego i przekształcania wyrażeń algebraicznych, związanych ze wzorami Viete’a.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie polecenia 2.

Materiały pomocnicze:

Równanie kwadratoweD56nu3HrCRównanie kwadratowe

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek może być wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed pracą klasową.