Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania prowadzące do wykorzystania wzorów Viete’a
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
3) stosuje wzory Viete’a dla równań kwadratowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza sumę i iloczyn pierwiastków równania kwadratowego
przekształca równanie kwadratowe tak, aby można było wykorzystać wzory Viete’a
oblicza współczynniki równania kwadratowego przy podanych warunkach
dobiera odpowiedni model algebraiczny do rozwiązania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wzory Viete’a oraz warunki, jakie muszą spełniać pierwiastki równania, aby posiadały określoną własność.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych równań kwadratowych typu . Uczniowie obliczają sumę i iloczyn pierwiastków.
Następnie starają się podzielić równania na grupy, według znaków iloczynu i sumy pierwiastków.
Uczniowie podzieleni na grupy osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały.
Przykłady rozwiązań równań znajdujące się w części Przeczytaj uczniowie analizują w parach. Wspólne z nauczycielem wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie oglądają film samouczek i omawiają go wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Każdy stolik zawiera 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje stopień bardzo dobry.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobu określania liczby rozwiązań równania kwadratowego i przekształcania wyrażeń algebraicznych, związanych ze wzorami Viete’a.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie polecenia .
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed pracą klasową.