Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Prezydent USA – pierwszy obywatel świata?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pozycję prezydenta w Stanach Zjednoczonych i w polityce międzynarodowej;
analizuje procedurę wyborów prezydenckich w USA;
analizuje kompetencje prezydenta USA na tle kompetencji przywódców innych państw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
metoda wymiany pytań.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki, pisaki, nożyczki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Rozmowa na temat pozycji Stanów Zjednoczonych we współczesnym świecie. Uczniowie w czasie jej trwania zwracają szczególną uwagę na rolę prezydenta USA w kraju i na świecie. Mogą też wymienić imiona i nazwiska osób sprawujących to stanowisko, które pamiętają z lekcji historii.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na siedem grup. Każda z grup otrzymuje kartkę z jednym z haseł (załącznik nr 1). Następnie uczniowie zapoznają się prezentacją multimedialną. Na jej podstawie układają sześć pytań z zakresu wylosowanego hasła.
2. Ułożone pytania uczniowie przekazują po jednym do pozostałych grup. Zadaniem pozostałych grup jest nie tylko odpowiedzieć na pytanie, ale i pytanie przyporządkować do odpowiednich kompetencji prezydenta USA. Na koniec uczniowie krótko podsumowują ćwiczenie, wymieniając wszystkie kompetencje prezydenta USA.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Następuje dyskusja na temat zakresu władzy prezydenta USA. Uczniowie mogą porównać zakres jego władzy z zakresem władzy przywódców innych państw demokratycznych, m.in. Polski. Zwracają też uwagę na ograniczenia, którym podlega. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
5. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, szczególnie procedurą wyboru prezydenta USA. Na tej podstawie wypełniają ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”. Porównują też procedurę amerykańską z procedurą wyboru głowy państwa w innych krajach. Rozmowę podsumowuje wybrana osoba.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia do prezentacji multimedialnej.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, libr.sejm.gov.pl.
Prezydent USA, usa.xmc.pl
załącznik 1:
kompetencje w zakresie sił zbrojnych |
---|
kompetencje w stosunku do rządu |
kompetencje w zakresie dyplomacji |
kompetencje w zakresie administracji |
kompetencje w zakresie służb specjalnych |
kompetencje w zakresie przywództwa partii |
kompetencje legislacyjne |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie z multimedium mogą zapoznać się wcześniej i przygotować referaty dotyczące kompetencji prezydenta USA.