Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Daniel Naborowski – poeta metafizyczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia cechy poezji metafizycznej;
przedstawia najważniejsze informacje na temat życia i twórczości Daniela Naborowskiego;
tworzy mapę myśli na temat poezji metafizycznej;
dokonuje analizy utworu Daniela Naborowskiego Krótkość żywota;
omawia utwór Cień Daniela Naborowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z multimedium z sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie dzieli klasę na dwie grupy i prosi, aby uczniowie opracowali mapy myśli do hasła „metafizyka”: jeden zespół wzbogaca swoją mapę na podstawie bloku „Przeczytaj”, drugi na podstawie multimedium. W dalszej części lekcji uczniowie będą rozbudowywać swoje mapy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozbudowują mapy myśli, nad którymi rozpoczęli pracę na początku lekcji. Jedna grupa pracuje z ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się” dotyczącymi tekstu „Krótkość żywota” (ćwiczenia od 1. do 8.), druga - utworu „Cień” (ćwiczenia od 9 do 11). Następnie porównują efekty swoich prac. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie dobierają się w pary. Wykonują w dwójkach zadanie 12. Chętna osoba z pary przedstawia wyniki pracy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Czesław Hernas, Barok, Warszawa,1980.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać materiał z sekcji „Audiobook” podczas pokazowej lekcji związanej z różnymi rodzajami poezji.