Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Światło białe jako mieszanina barw |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Światło białe jako mieszanina barw” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel demonstruje uczniom rozszczepienie światła białego w pryzmacie (jeśli nie ma takiej możliwości – pokazuje to zjawisko za pomocą ilustracji). Opowiada o odkryciu Newtona, który pierwszy zrozumiał, że światło białe składa się z promieniowania o różnych barwach. Wyjaśnia, czym są barwy proste i w jakich zjawiskach można się z nimi spotkać, oraz czym są barwy złożone. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji i ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 – 4 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów przed lekcją i stanowić pretekst do dyskusji na lekcji . |