Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Światło białe jako mieszanina barw

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
4) opisuje widmo światła białego jako mieszaniny fal elektromagnetycznych o różnych częstotliwościach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, że światło białe jest mieszaniną światła o wszystkich barwach tęczy;

  2. opisuje parametry charakteryzujące światło, jako falę elektromagnetyczną;

  3. wyjaśnia, dlaczego widzimy świat w kolorach;

  4. analizuje skutek łączenia różnych barwników;

  5. wyjaśnia działanie krążka Newtona.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Światło białe jako mieszanina barw”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do codziennej wiedzy uczniów o tęczy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel demonstruje uczniom rozszczepienie światła białego w pryzmacie (jeśli nie ma takiej możliwości – pokazuje to zjawisko za pomocą ilustracji). Opowiada o odkryciu Newtona, który pierwszy zrozumiał, że światło białe składa się z promieniowania o różnych barwach. Wyjaśnia, czym są barwy proste i w jakich zjawiskach można się z nimi spotkać, oraz czym są barwy złożone.
Nauczyciel wyjaśnia, że światło jest falą elektromagnetyczną o takim zakresie długości fal, które są odbierane przez ludzkie oczy. Definiuje pojęcia opisujące fale elektromagnetyczne takie, jak długość fali i częstotliwość oraz wyjaśnia związek barwy światła z długością fali.
Uczniowie starają się dojść w dyskusji do wyjaśnienia, dlaczego otaczające nas przedmioty mają różne kolory. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze: „Czy przedmioty wysyłają światło?”, „Czy ich powierzchnie odbijają całe, czy tylko część padającego światła?” itp. Po ustaleniu, że o kolorze powierzchni decyduje zakres światła odbitego, uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie oglądają animację „Krążek Newtona”, a następnie w grupach odpowiadają na pytania w niej zawarte.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji i ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 – 4 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów przed lekcją i stanowić pretekst do dyskusji na lekcji .