Pokaż ćwiczenia:
RpUFiNxSSrPUR1
Ćwiczenie 1
Wybierz wszystkie prawdziwe stwierdzenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Światło białe to fala elektromagnetyczna o długości fali z zakresu 380 – 400 nm., 2. Światło białe to mieszanina fal elektromagnetycznych o długościach fali z zakresu 380 – 780 nm., 3. Częstotliwość światła czerwonego jest większa niż częstotliwość światła niebieskiego., 4. Długość fali światła czerwonego jest większa niż długość fali światła niebieskiego.
RzWMe1ABY1jYU1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie: Tęcza składa się (tylko z barw prostych / z barw prostych i złożonych).
R15gjKAvpJOpl1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie: Kolor przedmiotu wyznacza długość fali światła (pochłoniętego / odbitego) przez powierzchnię tego przedmiotu.
R1Xfcu2bu5tXr1
Ćwiczenie 4
Uszereguj następujące barwy światła według rosnącej częstotliwości fali elektromagnetycznej: Elementy do uszeregowania: 1. Światło pomarańczowe, 2. Światło fioletowe, 3. Światło czerwone, 4. Światło zielone, 5. Światło niebieskie, 6. Światło żółte
RlW1Dv0GRbW7K1
Ćwiczenie 5
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Gdy widzimy barwę zieloną, to oznacza, że do naszych oczu dochodzi światło tylko z zakresu 500-570 nm., 2. Gdy widzimy barwę zieloną, to oznacza, że do naszych oczu dochodzi światło z zakresu 500-570 nm lub mieszanina światła z różnych zakresów, dająca wrażenie światła zielonego.
1
Ćwiczenie 6

Powierzchnia pewnego ciała pochłania światło o barwach od czerwonego do zielonego. Jaką barwę ma to ciało? Uzasadnij odpowiedź.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 7

Maluch w przedszkolu dostał akwarele we wszystkich kolorach tęczy i z zapałem zamalował kartkę wszystkimi kolorami naraz. W rezultacie otrzymał prawie czarną plamę. Jak wyjaśnisz zaobserwowany efekt skoro wiesz, że mieszaniną wszystkich barw jest światło białe?

uzupełnij treść
RXOAQi5BoUTRK1
Ćwiczenie 8
Jaki będzie efekt przepuszczenia światła słonecznego rozszczepionego w pryzmacie przez drugi pryzmat, odwrócony względem pierwszego? Możliwe odpowiedzi: 1. Uzyskamy barwę białą, ale po skupieniu promieni w jednym punkcie., 2. Uzyskamy barwę białą., 3. Drugi pryzmat nie spowoduje już żadnych zmian w barwach światła.

Część polecenia wspólna dla ćwiczeń 9 i 10

Prędkość światła w ośrodku materialnym (na przykład w szkle) jest mniejsza, niż w powietrzu (gdzie jego prędkość jest praktycznie taka sama, jak w próżni). Stosunek tych prędkości jest równy odwrotności współczynnika załamania światła dla tego ośrodka :

W powyższym wzorze oznacza prędkość światła w ośrodku materialnym, a  – w próżni.

2
Ćwiczenie 9
R3oaywyCxFHo0
Od czego zależy barwa światła w ośrodku materialnym? Możliwe odpowiedzi: 1. od częstotliwości światła w tym ośrodku, 2. od długości fali światła w tym ośrodku, 3. od prędkości światła w tym ośrodku
2
Ćwiczenie 10
R1HEM15CSWkPf
Korzystając z danych zawartych w części „Warto wiedzieć” oblicz, jaki jest zakres długości fali światła zielonego w szkle, dla którego współczynnika załamania światła względem próżni wynosi 1,5. Wynik zaokrąglij do całkowitych wartości nm. Zakres długości fali światła zielonego w szkle wynosi od Tu uzupełnij nm do Tu uzupełnij nm.