Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Cap |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Aktywność promieniotwórcza |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania; | wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań rachunkowych |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik lub ekran do wyświetlenia filmu samouczka |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przypominają prawo zaniku promieniotwórczego, , oraz definicję czasu połowicznego zaniku TIndeks dolny 1/21/2. Nauczyciel podaje czasy połowicznego zaniku dla kilku nietrwałych izotopów, na przykład Indeks górny 33H, Indeks górny 6060Co, Indeks górny 210210Po. Następnie rysuje krzywą zaniku dla radu‑226 nie podając dla czasu t=0 konkretnej liczby obiektów NIndeks dolny 00 i prosi uczniów, by na podstawie rysunku spróbowali określić czas połowicznego zaniku. Uczniowie rozwiązują w grupach zadanie 6 z zestawu ćwiczeń, a nauczyciel upewnia się, że wszyscy rozumieją pojęcie czasu połowicznego zaniku. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy lub pary i każdej przypisuje jeden radioizotop, którym uczniowie będą się zajmować. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, jaka część nietrwałych obiektów ulega przemianie w jednostce czasu dla danego radioizotopu. Następnie wprowadza pojęcie czasu życia tau i stałej zaniku lambda. Nauczyciel wyjaśnia te pojęcia, oblicza je dla radu‑226, a następnie prosi uczniów o obliczenie tau i lambda dla przypisanych im radioizotopów. Nauczyciel wprowadza pojęcie aktywności promieniotwórczej oraz ilustruje je wzorem . Wyjaśnia wzór , rysuje wykres aktywności dla wybranego radioizotopu i naprowadza uczniów na wniosek, że aktywność maleje w czasie w taki sam sposób, jak liczba nietrwałych obiektów w próbce. Nauczyciel wprowadza jednostkę bekerel (Bq), następnie prosi jednego z uczniów o obliczenie, dla przykładu, aktywności promieniotwórczej 1 g radu‑226. Uczniowie rozwiązują zadanie 7 z zestawu ćwiczeń, w którym wynik należy podać w Bq oraz porównują otrzymany rezultat z aktywnościami radioizotopów, którymi się zajmują. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie podsumowują zebrane informacje na temat aktywności, a nauczyciel wprowadza pojęcie gęstości mocy. Uczniowie rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń, w którym oblicza się gęstość mocy polonu‑210. W razie potrzeby, nauczyciel służy pomocą. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3, 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być także wykorzystany przez uczniów przy powtarzaniu i utrwalaniu wiadomości. |