Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Model władcy w Księciu Niccolò Machiavellego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje fragmenty Księcia N. Machiavellego,
charakteryzuje poglądy Machiavellego na temat władzy i władcy,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym w odniesieniu do Księcia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Model władcy w Księciu Niccolò Machiavellego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Zadaje pytania: kiedy powstał Książę Machiavellego? Jakie kontrowersje wzbudził i dlaczego? Czy można go uznać za podręcznik dla władcy? Uczniowie odpowiadają swobodnie, notując najważniejsze spostrzeżenia w zeszytach.
Faza realizacyjna:
Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Następnie nauczyciel proponuje uczniom wysłuchanie piosenki P. Gintrowskiego pt. Machiavelli i prosi ich o wynotowanie najistotniejszych cech władcy, a później dopisanie tych, które nie pojawiły się w piosence.Nauczyciel prosi, by w podsumowaniu lekcji uczniowie odpowiedzieli: jaki powinien być władca według Machiavellego? Czy byłby to władca demokratyczny, czy autorytarny? Uczniowie odpowiadają, a jedna osoba notuje propozycje pozostałych na tablicy w formie minimapy myśli. Uczniowie zapisują ją także w zeszytach. Ostatnie pytanie podsumowujące lekcję może brzmieć: Czy Książę byłby dobrym poradnikiem dla współczesnych polityków?
Praca domowa:
Napisz rozprawkę, w której ustosunkujesz się do tezy: „Cel (polityczny) uświęca środki”. W swojej pracy odnieś się do traktatu Niccolò MachiavellegoKsiążę oraz do wybranych dzieł kultury.
Materiały pomocnicze:
Przemysław Gintrowski, Machiavelli (sł. J. Czech, muz. P. Gintrowski)
Agnieszka Pietryka, Polska recepcja „Księcia” Machiavellego – rozpoznania wstępne, Rocznik Komparatystyczny 2017/8
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.