Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Niccolò Machiavelli Książę
Rozdział XV

Pozostaje obecnie rozważyć, w jaki sposób powinien książę odnosić się do poddanych i przyjaciół. Wiedząc zaś, że o tym wielu pisało, obawiam się, że ja, pisząc także o tym, będę uważany za zarozumialca, ponieważ roztrząsając ten przedmiot odstępuję od zasad, głoszonych przez innych. […]

Powiem, że wszystkich ludzi, a najbardziej książąt, jako wyższych stanowiskiem, określa się jedną z tych własności, które przysparzają im nagany lub pochwały; to znaczy, jednego uważa się za hojnego, drugiego za skąpca […]; jednego uważa się za lubiącego dawać, drugiego za drapieżnego, jednego za okrutnego, drugiego za litościwego, jednego za wiarołomnego, drugiego za dotrzymującego wiary, jednego za zniewieściałego i bojaźliwego, drugiego za walecznego i mężnego, jednego za ludzkiego, drugiego za dumnego, jednego za rozwiązłego, drugiego za czystego, jednego za szczerego, drugiego za chytrego, jednego za nieokrzesanego, drugiego za łatwego w pożyciu, jednego za poważnego, drugiego za płochego, jednego za religijnego, drugiego za niedowiarka i tym podobnie.

Wiem, że każdy przyzna, jakoby było najchwalebniejszą rzeczą, aby książę posiadał te z wymienionych powyżej cech, które uważa się za dobre. Gdy jednak ani ich mieć, ani w pełni posługiwać się nimi nie można, ponieważ nie pozwalają na to stosunki ludzkie, przeto książę musi być na tyle rozumny, aby umiał unikać hańby takich tylko wad, które by pozbawić go mogły panowania, a innych, które mu tym nie grożą, wystrzegać się o tyle, o ile jest to możliwe; lecz jeśli to nie jest możliwe, nie potrzebuje zbytnio niepokoić się nimi. […]

Rozdział XVI

Zaczynając od pierwszych z powyżej wymienionych cech powiem, że dobrze byłoby uchodzić za hojnego, niemniej zaszkodzi ci hojność użyta w taki sposób, że nie będziesz budzić strachu […].

Dlatego też książę powinien mało dbać o to, że narazi się na imię skąpca, jeżeli tylko nie obdziera poddanych, ma środki obrony, nie popada w ubóstwo i lekceważenie i nie jest zmuszony do chciwości, bowiem skąpstwo jest jedną z tych wad, które go przy władzy utrzymają.

A gdyby ktoś powiedział: „Cezar przez swą hojność doszedł do władzy, tudzież wielu innych dostąpiło najwyższych godności dzięki temu, że byli w istocie hojni i że ich za hojnych uważano” – temu odpowiem: Albo już jesteś księciem, albo znajdujesz się na drodze do zostania nim. W pierwszym wypadku owa hojność jest szkodliwa, w drugim musisz nieodzownie uchodzić za hojnego. Cezar należał do tych, którzy chcieli dojść do najwyższej władzy w Rzymie, lecz gdyby potem, gdy ją osiągnął, żył dłużej, a nie ograniczył swych wydatków, byłby zniszczył państwo. […]

Rozumniej jest zasłużyć na opinię skąpca, która rodzi niesławę bez nienawiści, niż chcąc uchodzić za hojnego, narazić się z konieczności na imię łupieżcy, które rodzi niesławę, połączoną z nienawiścią.

[…]

Rozdział XVII

Przechodząc do innych powyżej przytoczonych cech, powiem, że każdy książę powinien pragnąć, by go uważano za litościwego, a nie za okrutnego, jednak powinien uważać, by źle nie użyć owej litości. […]

Książę, który chce utrzymać swych poddanych w jedności i wierności, nie powinien dbać o zarzut srogości, gdyż będzie bardziej ludzki, ukarawszy kilku dla przykładu, niż ci, którzy przez zbytnią litościwość dopuszczą do nieładu, skąd rodzą się zabójstwa i rabunki; te bowiem zwyczajnie krzywdzą całą społeczność, a tamte egzekucje, nakazane przez księcia, krzywdzą pojedynczego człowieka. […]

Rodzi się z tego pytanie, czy lepiej jest budzić miłość niż strach, czy strach niż miłość. Odpowiem, że chciałoby się i jednej, i drugiej rzeczy, lecz ponieważ trudno połączyć je, więc gdy jednej ma brakować, o wiele bezpieczniej budzić strach niż miłość. Można bowiem o ludziach w ogóle powiedzieć, że są niewdzięczni, zmienni, kłamliwi, unikający niebezpieczeństw i chciwi zysku; gdy im czynisz dobrze, wszyscy są ci oddani, ofiarują ci swą krew i mienie, życie i dzieci, kiedy potrzeba jest daleko […] lecz ociągają się, gdy potrzeba zbliży się do ciebie. I taki książę, który wyłącznie oparł się na ich słowach, a znajdzie się bez innych zabezpieczających środków, upada, gdyż przyjaźnie, które pozyskuje się zapłatą, a nie wielkością i szlachetnością umysłu, są wprawdzie zasłużone, lecz w istocie nie istnieją i nie można z nich w potrzebie korzystać. Mniej boją się ludzie krzywdzić kogoś, kto budzi miłość, niż tego, który budzi strach. […] Niemniej jednak książę powinien budzić strach w taki sposób, by jeżeli już nie może pozyskać miłości, uniknął przynajmniej nienawiści: można bowiem bardzo dobrze budzić strach, a nie być znienawidzonym, co zawsze osiągnie książę, powściągając się od pożądania mienia swoich obywateli i poddanych oraz od ich niewiast. […]

Rozdział XVIII

Każdy rozumie, że byłoby rzeczą dla księcia chwalebną dotrzymywać wiary i postępować w życiu szczerze, a nie podstępnie. Jednak doświadczenie naszych czasów uczy, że tacy książęta dokonali wielkich rzeczy, którzy mało przywiązywali wagi do dotrzymywania wiary i którzy chytrze potrafili usidłać mózgi ludzkie, a w końcu wzięli przewagę nad tymi, którzy zaufali ich lojalności.

Musicie bowiem wiedzieć, że dwa są sposoby prowadzenia walki: jeden - prawem, drugi – siłą; pierwszy sposób jest ludzki, drugi zwierzęcy, lecz ponieważ częstokroć pierwszy nie wystarcza, wypada uciekać się do drugiego. Dlatego książę musi umieć dobrze posługiwać się naturą zwierzęcia i człowieka. […]

Tak więc książę, zmuszony umieć posługiwać się dobrze naturą zwierząt, powinien spośród nich wziąć za wzór lisa i lwa, albowiem lew nie umie unikać sideł, a lis bronić się przed wilkami. Trzeba przeto być lisem, by wiedzieć, co sidła, i lwem, by postrach budzić u wilków. Nie rozumieją się na rzeczy ci, którzy wzorują się wyłącznie na lwie. Otóż mądry pan nie może ani powinien dotrzymywać wiary, jeżeli takie dotrzymywanie przynosi mu szkodę i gdy zniknęły przyczyny, które spowodowały jego przyrzeczenie. Zapewne gdyby wszyscy ludzie byli dobrzy, ten przepis nie byłby dobry, lecz ponieważ są oni nikczemni i nie dotrzymywaliby tobie wiary, więc ty także nie jesteś obowiązany im jej dotrzymywać.

Nigdy nie braknie księciu przyczyn prawnych, by upiększyć wiarołomstwo. […] Lecz konieczne jest umieć dobrze tę naturę upiększać i być dobrym kłamcą i obłudnikiem; ludzie tak są prości i tak naginają się do chwilowych konieczności, że ten, kto oszukuje, znajdzie zawsze takiego, który da się oszukać. […]

Nie jest przeto koniecznym, by książę posiadał wszystkie owe zalety, które wskazałem, lecz jest bardzo potrzebnym, aby wydawało się, że je posiada. Śmiem nawet powiedzieć, że gdy się je ma i stale zachowuje, przynoszą szkodę, gdy zaś wydaje się, że się je ma, przynoszą pożytek; powinien więc książę uchodzić za litościwego, dotrzymującego wiary, ludzkiego, religijnego, prawego i być nim w rzeczywistości, lecz umysł musi mieć skłonny do tego, by mógł i umiał działać przeciwnie, gdy zajdzie potrzeba.

nm Źródło: Niccolò Machiavelli, Książę, tłum. Cz. Nanke, Kęty 2005, s. 64–70.
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1QSsMrMxwBP81
Poszczególne rozdziały Księcia Niccolò Machiavellego noszą tytuły, których nie podano w cytowanych fragmentach traktatu. Połącz numer rozdziału z tytułem wynikającym z treści danej części dzieła. Rozdział XV Możliwe odpowiedzi: 1. Za co chwali się lub gani ludzi, a szczególnie książąt, 2. O srogości i łaskawości, i o tym, czy lepiej budzić miłość czy strach, 3. O hojności i skąpstwie, 4. W jaki sposób powinni książęta dotrzymywać wiary Rozdział XVI Możliwe odpowiedzi: 1. Za co chwali się lub gani ludzi, a szczególnie książąt, 2. O srogości i łaskawości, i o tym, czy lepiej budzić miłość czy strach, 3. O hojności i skąpstwie, 4. W jaki sposób powinni książęta dotrzymywać wiary Rozdział XVII Możliwe odpowiedzi: 1. Za co chwali się lub gani ludzi, a szczególnie książąt, 2. O srogości i łaskawości, i o tym, czy lepiej budzić miłość czy strach, 3. O hojności i skąpstwie, 4. W jaki sposób powinni książęta dotrzymywać wiary Rozdział XVIII Możliwe odpowiedzi: 1. Za co chwali się lub gani ludzi, a szczególnie książąt, 2. O srogości i łaskawości, i o tym, czy lepiej budzić miłość czy strach, 3. O hojności i skąpstwie, 4. W jaki sposób powinni książęta dotrzymywać wiary
R1PdlBbRKVqHD11
Ćwiczenie 2
Zaznacz w tekście te słowa lub wyrażenia, które nadają wypowiedzi sens zgodny z treścią Księcia Niccolò Machiavellego. Poglądy Niccolò Machiavellego na temat władzy nie były / były typowe dla jego czasów. Zasygnalizował to w XV / XVII rozdziale Księcia, wyrażając obawy, że zostanie uznany za zarozumialca / niewykształconego, bo ujmuje problem stosunku władcy do poddanych i przyjaciół / własnej rodziny w sposób samodzielny / niesamodzielny.
11
Ćwiczenie 3

Podaj co najmniej 5 synonimów i 5 antonimów słowa „litość”. Pamiętaj, by antonimy nie były zbudowane poprzez umieszczenie na początku wyrazu partykuły „nie-”.

RjnLAiXh4lRF0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytanie: Czy dobry władca może być litościwy? W uzasadnieniu przywołaj odpowiedni cytat z Księcia Niccolò Machiavellego.

R1Bc7zZE3EyJB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj księcia idealnego w oczach poddanych. Uwzględnij te cechy władcy, których, według Niccolò Machiavellego, oczekują wszyscy ludzie.

R1O4KKo2XbN3G
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, pod jakim warunkiem władca może wykazywać się cechami, które przez poddanych postrzegane są jako dobre.

RUEhVBI77j3YU
(Uzupełnij).
RM3woNL1uGosV3
Ćwiczenie 7
W rozdziale XVI Niccolò Machiavelli poświęcił kilka zdań Cezarowi. Wskaż to zdanie, które określa funkcję, jaką pełni ten fragment wypowiedzi w części traktatu zatytułowanej O hojności i skąpstwie. Możliwe odpowiedzi: 1. Był to sposób Machiavellego na uwiarygodnienie, przekonanie do swoich tez., 2. Machiavelli dążył do udowodnienia tezy, że książę Medici sprawuje władzę w sposób podobny do tego, który stosował Cezar., 3. Machiavelli przedstawił dyskusję, w której brał udział – wprowadził więc wątek autobiograficzny., 4. Machiavelli dowodził w ten sposób, że hojność władcy zawsze przynosi pozytywne efekty dla państwa i jest impulsem do rozwoju gospodarczego.
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie przywołanych fragmentów Księcia ustal, jakie poglądy na ludzkość miał Niccolò Machiavelli, i napisz krótki tekst, w którym wyjaśnisz, jak władca powinien wykorzystywać tę wiedzę o ludziach.

RAtkssDdpqFCM
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę, w której ustosunkujesz się do tezy: „Cel (polityczny) uświęca środki”. W swojej pracy odnieś się do traktatu Niccolò MachiavellegoKsiążę oraz do wybranych dzieł kultury.