Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Shakespeare – Did He Write His Plays? / Czy Szekspir jest autorem swoich sztuk?
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, III.5, V.6, V.9, V.12, VII.2, VII.4, VII.14, VII.15, VIII.2, IX.1
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo umożliwiające rozmowę o twórczości Williama Szekspira.
Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat wybranego cytatu autorstwa Williama Szekspira.
Uczeń potrafi opisać, skąd biorą się wątpliwości co do autentyczności dzieł Szekspira.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o literaturze angielskiej.
Uczeń rozwija wiedzę na temat twórczości najważniejszego brytyjskiego renesansowego dramaturga.
Uczeń kształtuje świadomość brytyjskich tradycji kulturowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/na forum klasy
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie rzeźby przedstawiającej Szekspira i pyta uczniów: Whose sculpture is this? Have you read any of Shakespeare’s plays? Uczniowie odpowiadają, po czym układają puzzle w Exercise 1 (Przeczytaj) i wyjaśniają, jak rozumieją cytat z ćwiczenia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Did Shakespeare Really Write Shakespeare? i wybierają tytuły dla poszczególnych akapitów w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi oraz ich uzasadnienia na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w małych grupach i w Exercise 4 (Przeczytaj) wyrażają swoje opinie na temat cytatów z dzieł Szekspira. Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z plikiem audio uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrania na temat języka szekspirowskiego i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je i uzasadniają na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Podają je na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, łączą w pary zdania w Exercise 4 (Plik audio). Podają je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach i tworzą list do Szekspira według polecenia z Exercise 7 (Sprawdź się): Imagine you live in the times of Shakespeare (the second half of the 16th and the first half of the 17th century) and you are a person who strongly believes that he is not a real author of the writings that are contributed to him. Write a short note (5–6 sentences) to Sheakspeare and explain why you think he should confess the truth. Po zakończeniu pracy uczniowie odczytują swoje listy. Nauczyciel może poprosić, żeby zagłosowali na najciekawszy/ najbardziej przekonujący list.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are a contributor to a school blog. Write your opinion on Shakespeare’s authorship to share it with the rest of the school community. Write a post (100–150 words) and:
explain why Shakespeare is one of the most widely known figure in the literature;
present the view of those who claim that he is a real author of the works attributed to him;
present the view of those who question his authorship;
write your overall opinion of Shakespeare’s authorship and ask readers to share theirs.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują krótką pracę pisemną (100 wyrazów) na temat: Describe three most surprising facts about Shakespeare you have learned about from the text and the presentation in this e‑material.