Dla nauczyciela
Autor: Izabela Strączek
Przedmiot: historia
Temat: Życie polityczne na emigracji. Przywódcy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848
Uczeń:
4) porównuje programy głównych obozów Wielkiej Emigracji, rozpoznając ich przedstawicieli.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje najważniejsze stronnictwa polityczne Wielkiej Emigracji;
przedstawia sylwetki i poglądy przywódców Wielkiej Emigracji;
analizuje, w jaki sposób ułożyło się życie polityczne Polaków na emigracji po upadku powstania listopadowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja „za i przeciw”,
praca z mapą,
analiza tekstów źródłowych i materiału ikonograficznego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery/tablety z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Nauczyciel prosi, aby wynotowali w domu najważniejsze zagadnienia programów politycznych dwóch obozów emigracyjnych: Towarzystwa Demokratycznego Polskiego i Hotelu Lambert.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Prześledzicie pomysły przedstawicieli Wielkiej Emigracji na odzyskanie przez Polskę niepodległości i sprawdzicie, do idei którego obozu jest wam bliżej.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat, mówiąc: Wyobraźcie sobie, że jest koniec października 1831 r., powstanie listopadowe właśnie upada. Jakie są skutki polityczne i społeczne powstania? Co czeka jego uczestników? Uczniowie powinni wspomnieć np. o ograniczeniu autonomii Królestwa Polskiego, wcieleniu polskiej armii do rosyjskiej, zniesieniu polskiego sejmu, karach i zesłaniach dla uczestników powstania, wielkiej emigracji Polaków. Jeśli mają problemy z odpowiedzią, nauczyciel podsuwa sugestie; jeśli trzeba, koryguje błędne odpowiedzi.
Następnie nauczyciel wyświetla mapę Wielkiej Emigracji (ćwiczenie 4). Prosi chętnego ucznia, aby przedstawił najważniejsze kierunki emigracji popowstaniowej. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5, a potem wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza realizacyjna
W kolejnym kroku nauczyciel zapowiada, że uczniowie – nawiązując do programów politycznych Towarzystwa Demokratycznego Polskiego oraz Hotelu Lambert – przeprowadzą dyskusję „za i przeciw” na temat: W jaki sposób Polska ma odzyskać niepodległość i jaki powinna mieć ustrój?
W dyskusji uczestniczyć będą: prowadzący, grupa dyskusyjna – każde ze stronnictw będzie reprezentowało dwóch przedstawicieli (wskazanych przez nauczyciela albo ochotników) – oraz osoba pilnująca czasu wypowiedzi uczniów. Zadaniem prowadzącego będzie pilnowanie przebiegu i porządku dyskusji. Uczestnicy prowadzą debatę, zadając przedstawicielom drugiego stronnictwa pytania, np.: „Jak widzi pan granice przyszłego państwa polskiego? Czy jest pan gotowy na jakieś ustępstwa terytorialne?”. Reszta klasy bierze udział w debacie jako publiczność. Po odpowiedzi przedstawiciela każdego ze stronnictw mogą paść pytania z sali, dotyczące szczegółowych kwestii poruszanych w wypowiedzi.
Nauczyciel określa czas na przygotowanie się par ekspertów. Przed rozpoczęciem debaty nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo: że nie wolno obrażać przeciwników, nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.
Uczniowie prowadzą debatę, analizują w trakcie dyskusji wyrażone opinie. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga prowadzącego.
W podsumowaniu uczniowie wspólnie ustalają „katalog rozbieżności”. Można też przeprowadzić wśród uczniów głosowanie nad tym, które stronnictwo było bardziej przekonujące.
Nauczyciel omawia z uczniami rezultaty debaty. Pyta o ich wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów, porównanie debaty do innych znanych im sposobów.
Faza podsumowująca
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 6 z e‑materiału.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania:
Jakie były najważniejsze różnice w programach politycznych polskich stronnictw emigracyjnych?
Które idee waszym zdaniem miały większe szanse na realizację? (Uczniowie mogą wziąć udział w krótkim głosowaniu).
3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zapoznaj się z reprodukcją rysunku z XIX w. oraz fragmentem felietonu z ówczesnej prasy (ćwiczenie 8). Wskaż podobieństwa w sposobie postrzegania emigracji politycznej przez Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida. Które cechy emigrantów utrudniały im skuteczną działalność?
Materiały pomocnicze:
Jerzy Zdrada, Wielka Emigracja po powstaniu listopadowym. Dzieje Narodu i Państwa Polskiego, t. 3, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1987.
Za chlebem i wolnością. 200 lat nieprzerwanej migracji z ziem polskich, „Pomocnik Historyczny”, nr 4/2018.
Witold Łukasiewicz, Władysław Lewandowski, Postępowa publicystyka 1831–1846. Wybór źródeł, Ossolineum, Wrocław 1961.
Sławomir Kalembka, Towarzystwo Demokratyczne Polskie w latach 1832–1846, TNT, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Toruń 1966.
Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji, 1815–1849, pod red. Władysława Zajewskiego, t. 2, Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji o wybranym stronnictwie emigracyjnym.