Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Prąd indukcyjny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
3) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jej związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy lub zmianą natężenia prądu w elektromagnesie; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, co to jest strumień pola magnetycznego,

  2. pozna warunek związany ze strumieniem, jaki musi być spełniony, aby mógł popłynąć prąd indukcyjny,

  3. przekona się, że warunek musi być spełniony niezależnie od głębszej przyczyny płynięcia prądu (siły magnetycznej bądź siły elektrycznej działającej na elektrony),

  4. będzie potrafił skorzystać z wyżej wspomnianego warunku, w celu stwierdzenia, czy w danej sytuacji popłynie prąd indukcyjny.

Strategie nauczania

nauczanie przez dociekanie IBSE, nauczanie wyprzedzające

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel, na poprzedniej lekcji, zadał uczniom zapoznanie się z e‑materiałem „Zjawisko indukcji elektromagnetycznej” i przeanalizowanie przykładów zawartych w animacji i w części „Sprawdź się” pod kątem sprawdzenia reguły strumienia Faradaya.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od omówienia pracy domowej.

Faza realizacyjna:

Uczniowie, upewnieni już co do reguły strumienia, samodzielnie analizują różne sytuacje, odpowiadając na pytanie „Co trzeba zrobić, żeby popłynął prąd indukcyjny?”. Uczniowie oglądają animację i zawarte w niej przykłady. Uczniowie dokonują krótkiego podsumowania pracy z animacją. Nauczyciel dodaje ewentualne wyjaśnienia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 2, 3, 4, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Pytania i zadania pozwolą ocenić, na ile udało się zrealizować cele lekcji.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań 1, 6, 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może służyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości o zjawisku indukcji elektromagnetycznej i prądzie indukcyjnym.