Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Prąd indukcyjny |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | nauczanie przez dociekanie IBSE, nauczanie wyprzedzające |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel, na poprzedniej lekcji, zadał uczniom zapoznanie się z e‑materiałem „Zjawisko indukcji elektromagnetycznej” i przeanalizowanie przykładów zawartych w animacji i w części „Sprawdź się” pod kątem sprawdzenia reguły strumienia Faradaya. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie, upewnieni już co do reguły strumienia, samodzielnie analizują różne sytuacje, odpowiadając na pytanie „Co trzeba zrobić, żeby popłynął prąd indukcyjny?”. Uczniowie oglądają animację i zawarte w niej przykłady. Uczniowie dokonują krótkiego podsumowania pracy z animacją. Nauczyciel dodaje ewentualne wyjaśnienia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 2, 3, 4, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Pytania i zadania pozwolą ocenić, na ile udało się zrealizować cele lekcji. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań 1, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może służyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości o zjawisku indukcji elektromagnetycznej i prądzie indukcyjnym. |