Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równanie wielomianowe zapisane w postaci iloczynowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które się dają doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równania zapisane w postaci iloczynowej
wybiera równania, które mają określoną liczbę rozwiązań
określa krotność pierwiastka równania
sprowadza równania wyższych stopni do postaci iloczynu równań liniowych lub kwadratowych i podaje ich rozwiązania (jeżeli istnieją)
tworzy algorytmy rozwiązywania równań różnych typów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych przykładów równań zapisanych w postaci iloczynu dwóch równań liniowych. Uczniowie podają rozwiązania tych równań.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych równań liniowych, kwadratowych lub równań wyższych stopni typu: , , . Następnie stara się zapisać równania w postaci iloczynowej i podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Wskazują liczbę rozwiązań równania.
Przykłady rozwiązań równań znajdujące się w części Przeczytaj uczniowie analizują w parach. Wspólne z nauczycielem wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Każdy stolik zawiera 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje bardzo dobrą ocenę.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące sposobów rozwiązywania równań zapisanych w postaci iloczynowej.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie, którym nie udało się dokończyć pracy rozwiązują pozostałe zadania w domu.
Materiały pomocnicze:
Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynu
Wskazówki metodyczne:
Zadania z galerii zdjęć interaktywnych mogą być materiałem powtórzeniowym przed praca klasową.