Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Szerewicz

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prędkość względna w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wykorzystanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
II. Mechanika. Uczeń:
1) opisuje ruch względem różnych układów odniesienia;
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje ruch w różnych układach odniesienia,

  2. analizuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych,

  3. analizuje ruchy występujące w życiu codziennym i w przyrodzie.

Strategie nauczania:

gamyfikacja/ grywalizacja

Metody nauczania:

zabawa - gra, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach; praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

kalkulatory

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Prędkość względna”, „Pomiar prędkości ruchu ciał poruszających się na przeciw siebie”, „Pomiar prędkości ruchu ciał poruszających się jedno za drugim w tym samym kierunku”, „Obliczenia prędkości względnej” , „Prędkość względna w zadaniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Nauczyciel odwołuje się do potocznej wiedzy uczniów o względności ruchu.

Faza realizacyjna:

Treścią lekcji jest powtórzenie i utrwalenie materiału poprzez przeprowadzenie współzawodnictwa pomiędzy uczniami z wykorzystaniem gry, składającej się z dwóch części. Uczniowie w grupach 4‑osobowych rozwiązują na czas zadania zaproponowane w e‑materiale. Zakładam, że wcześniej nie byli kierowani do tego materiału. Każdy z zespołów uzyskuje pewną liczbę punktów. Druga część gry polega na tym, że każdy z zespołów wymyśla i opisuje w formie zadania jedną sytuację z życia codziennego, w której jest ruch względny. To zadanie musi rozwiązać wskazany przez nauczyciela inny zespół. Chodzi o to, żeby każdy z zespołów wymyślił dla innych zadanie i sam sprawdził się w zadaniu wymyślonym przez kolegów. Taka grywalizacja przy ustalonej wcześniej punktacji pozwoli uczniom na bardzo ciekawy sposób utrwalenia wiadomości.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia zadania zaproponowane przez uczniów, oceniając ich wartość dydaktyczną i podsumowuje grę wystawiając oceny.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: 6, 7, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.
Zadania z zestawu ćwiczeń można też potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.