Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prędkość względna w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | gamyfikacja/ grywalizacja |
Metody nauczania: | zabawa - gra, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | kalkulatory |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Prędkość względna”, „Pomiar prędkości ruchu ciał poruszających się na przeciw siebie”, „Pomiar prędkości ruchu ciał poruszających się jedno za drugim w tym samym kierunku”, „Obliczenia prędkości względnej” , „Prędkość względna w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Treścią lekcji jest powtórzenie i utrwalenie materiału poprzez przeprowadzenie współzawodnictwa pomiędzy uczniami z wykorzystaniem gry, składającej się z dwóch części. Uczniowie w grupach 4‑osobowych rozwiązują na czas zadania zaproponowane w e‑materiale. Zakładam, że wcześniej nie byli kierowani do tego materiału. Każdy z zespołów uzyskuje pewną liczbę punktów. Druga część gry polega na tym, że każdy z zespołów wymyśla i opisuje w formie zadania jedną sytuację z życia codziennego, w której jest ruch względny. To zadanie musi rozwiązać wskazany przez nauczyciela inny zespół. Chodzi o to, żeby każdy z zespołów wymyślił dla innych zadanie i sam sprawdził się w zadaniu wymyślonym przez kolegów. Taka grywalizacja przy ustalonej wcześniej punktacji pozwoli uczniom na bardzo ciekawy sposób utrwalenia wiadomości. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel omawia zadania zaproponowane przez uczniów, oceniając ich wartość dydaktyczną i podsumowuje grę wystawiając oceny. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 6, 7, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |